وضعيت دشت‌هاي کرمانشاه خوب نيست

معاون آب منطقه‌اي استان كرمانشاه:

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي استان کرمانشاه، وضعيت دشت‌هاي کرمانشاه به دليل شرايط ناشي از خشکسالي مناسب نيست و دو دشت استان در وضعيت ممنوعه بحراني قرار دارند.

وضعيت دشت‌هاي کرمانشاه خوب نيست

 


به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت  آب منطقه‌اي استان کرمانشاه، وضعيت دشت‌هاي کرمانشاه به دليل شرايط ناشي از خشکسالي مناسب نيست و دو دشت استان در وضعيت ممنوعه بحراني قرار دارند.
علي مرادي در گفت و گو با ايسنا، با بيان اينکه وضعيت نامناسب خشکسالي و کاهش بارندگي‌ها طي سال‌هاي اخير باعث شده وضعيت دشت‌هاي استان چندان مناسب نباشد، اظهار کرد: کاهش بارش‌ها از يکسو و اضافه برداشت‌ها از سوي ديگه صدمه جدي به ذخاير آب زيرزميني و دشت‌هاي کرمانشاه وارد کرده است.
وي از وجود 23 محدوده مطالعاتي در استان ياد کرد و افزود: از اين 23 مورد، 13 مورد دشت ممنوعه است و دو دشت حسن آباد شيان و روانسر سنجابي نيز در وضعيت ممنوعه بحراني قرار دارد.
معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي استان کرمانشاه با بيان اينکه هنوز شاهد فرونشست جدي در دشت‌هاي استان نيستيم، يادآور شد: اما در دو دشت ممنوعه حسن آباد شيان و روانسر سنجابي که بحراني هستند، نشانه‌هايي از فرونشست در حال ظاهر شدن است.به گفته مرادي، در ساير دشت‌هاي استان که ممنوعه نيستند هم سهميه‌ تخصيص آب چنداني وجود ندارد و مجموع اين عوامل بيانگر وضعيت نامناسب دشت‌هاي استان است.
وي اجراي طرح احيا و تعادل بخشي دشت‌ها و همچنين توجه به مسائل مربوط به سازگاري با کم آبي را براي کمک به بهبود وضعيت دشت‌هاي استان بسيار ضروري دانست و عنوان کرد: اگر همين روند ادامه پيدا کند، احتمال اينکه شاهد فرونشست در دشت‌ها باشيم دور از انتظار نيست.
معاون آب منطقه‌اي استان کرمانشاه، اجراي طرح سازگاري با کم آبي را نيازمند همکاري همه دستگاه‌ها دانست و خاطرنشان کرد:يکي از مهمترين مواردي که به منابع آب زيرزميني کمک مي‌کند، مديريت کشت محصولات آب بر کشاورزي و جايگزيني آنها با محصولات کم آب است.