جایگاه ایران در "چشم انداز انرژی اروپا"

پس از آغاز جنگ اوکراین بسیاری از بازارهای مختلف از جمله حوزه انرژی دچار بی ثابتی گردیدبه گونه ای که تنها در انگلستان افزایش هزینه های انرژی برق و گاز موجب ورشکست شدن تعداد ۵۶۲۹ شرکت تجاری گردیده است. همچنین با شروع فصل سرما در اروپا کشورهایی همچون اسکاتلند،ولز،ایتالیا،انگلستان و آلمان و برخی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا از هم اکنون به مردم هشدار داده اند که باید برای قطعی های چند ساعته برق خود را آماده کنند

جایگاه ایران در "چشم انداز انرژی اروپا"

 

 

پس از آغاز جنگ اوکراین بسیاری از بازارهای مختلف از جمله حوزه انرژی دچار بی ثابتی گردید
به گونه ای که تنها در انگلستان افزایش
هزینه های انرژی برق و گاز موجب ورشکست شدن تعداد 5629 شرکت تجاری گردیده است. همچنین با شروع فصل سرما در اروپا کشورهایی همچون اسکاتلند،ولز،ایتالیا،انگلستان و آلمان و برخی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا از هم اکنون به مردم هشدار داده اند که باید برای قطعی های چند ساعته برق خود را آماده کنند.
"در گزارشی که تحت عنوان "چشم انداز زمستانی" توسط شبکه ملی مسئول توزیع و انتقال برق در انگلستان، ولز و اسکاتلند تهیه شده، سناریوهایی که تولید و تأمین برق بین 31 اکتبر 2022 تا 31 مارس 2023 در انگلستان، مورد بحث قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، در صورتی که منابع انرژی جایگزینی برای واردات گاز در زمستان امسال وجود نداشته باشد، احتمال قطع برق روزانه در انگلیس دستکم به مدت 3 ساعت در طول زمستان برای مشترکان برق قطعی خواهد بود و این میزان حتی می تواند بیشتر باشد."
مسئله اصلی برای ایران به عنوان یکی از پتانسیل های تأمین و ترانزیت انرژی برای اروپا، قرار گرفتن به عنوان یک گزینه طلایی دراین "چشم انداز زمستانی" است. درحال حاضر جدای از رویارویی روسیه و اوکراین در جبهه نبرد نظامی، جنگی وسیع تر و پرهزینه تر میان روسها و اروپا درحال انجام است که می تواند اثراتی به مراتب مخرب تر از خرابی های اوکراین برای میلیون ها نفر ساکن قاره سبز داشته باشد.
شکی نیست که "منابع انرژی جایگزین" در چشم انداز زمستانی اروپا برنامه جدی و قطعی خواهد بود که به صورت بلند مدت آن را دنبال خواهند کرد. لذا باردیگر باید تاکید داشت که امروز وقت گرفتن سهم خود از بازار استراتژیک انرژی در منطقه و جهان می باشد. اینکه ما در مسائل سیاسی به صورت ضمنی و حتی عینی با روسها همصدا شده ایم می تواند در قالب سیاست خارجی و نوع نگاه دولت و حکومت به مسائل جهانی قابل توجیه باشد، اما اگر بخواهیم منافع استراتژیک انرژی که بسیار فراتر از منافع اقتصادی است را قربانی امیال و اهداف سیاسی کنیم، مسلماً دچار آسیب و تبعاتی بزرگ خواهیم شد که اثرات آن را خیلی زود خواهیم دید.
شکی وجود ندارد که روسیه به سبب منافع اقتصادی و مناسبات سیاسی به دنبال فشار براروپا است و نهایتاً این اختلافات و درگیری ها با تعاملات و معاملات حل و فصل خواهد شد، اما قطعاً تا آن زمان اروپا برای حفظ رفاه و آرامش مردم خود "منابع انرژی جایگزین" را مهیا ساخته و آن زمان روسها نیز به هر طریق ممکن انرژی خود را روانه اروپا خواهند کرد چرا که منبع درآمدی غیرقابل چشم پوشی محسوب می شود.
اگر امروز موقعیت و فرصت "چشم انداز زمستانی اروپا" را درک نکنیم و درمورد آن وارد رایزنی و دیپلماسی نشویم قطعاً بازنده این زمستان ما خواهیم بود و برنده آن ابتدا روسیه و دوم اروپایی ها خواهند بود که
"منابع انرژی جایگزین" را برای خود پیدا و فراهم ساخته اند. نباید فراموش کرد که عرصه بین الملل، عرصه نیاز و معامله است و سیاست تنها به عنوان تسهیل کننده یا تحریک کننده آن عمل می کند. به بیان واضح تر می توان ادعا کرد اگر امروز بتوانیم از فرصت های بازارانرژی استفاده کنیم، قطعاً درعرصه سیاسی و دیپلماسی نیز می توانیم از موقعیت بهتری بهره مند باشیم و در میادینی که مذاکرات سیاسی به چالش خورده است از ابزار انرژی و توان اقتصادی بهره بهتری ببریم.