رتبه اول در تنوع سنگ ساختماني در دنيا را داريم

احمد حلاجيان مدير اجرايي چهاردهمين نمايشگاه سنگ ایران« محلات - نيم ور» بیان کرد:

شهرستان محلات یکی از شهرهای زیبای کشورمان می باشد که به آن شهر گل هم می گویند . در این شهر علاوه بر گل دارای صنعت سنگ نیزمی باشد که با وجود معادن فراوان سنگ خصوصا تراورتن باعث شهرت این شهر به عنوان یکی از صادرکننده سنگ در کشور و دنیا محسوب می شود.

رتبه اول در تنوع سنگ ساختماني در دنيا را داريم


 


شهرستان محلات یکی از شهرهای زیبای کشورمان می باشد که به آن شهر گل هم می گویند . در این شهر علاوه بر گل دارای صنعت سنگ نیزمی باشد که با وجود معادن فراوان سنگ خصوصا تراورتن باعث شهرت این شهر به عنوان یکی از صادرکننده سنگ در کشور و دنیا محسوب می شود.
هرساله نمایشگاهی اختصاصی برای معرفی این صنعت مهم در شهرستان محلات و نیم ور برگزار می گردد.
این رویداد بزرگ فرصت بسیار خوبی است تا شرکت‌ها و کارخانه‌های سنگ ، ماشین‌آلات صنعتی محصولات و دستاوردهای خود را در معرض بازدید متخصصان و مصرف‌کنندگان قرار دهند.
امسال نیز مانند سالهای گذشته چهاردهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران از تاریخ 19 الی 22 مهر ماه سال 1401 درشهرستان محلات، شهر نیم ور،  در سایت اختصاصی نمایشگاه بین المللی سنگ ایران برگزار می گردد.
برای این منظور مصاحبه اختصاصی آفرینش با مدیر اجرایی این نمایشگاه انجام گرفت تا خوانندگان گرامی بیشتر با این صنعت آشنا شوند.
 ضمن تشکر از مدیریت نمایشگاه از ایشان در مورد مراحل آماده سازی و برگزاری نمایشگاه صنعت سنگ  جویا شدیم که ایشان به عنوان یک مدیر توانمند و مسلط به اموراجرایی نمایشگاه توضیحاتی را ارائه کردند.
احمد حلاجيان مدير اجرايي چهاردهمين نمايشگاه سنگ ايران «محلات نيم ور» یادآور شد:  اين نمايشگاه طي پنج دوره اخير تبديل شده به يكي از پنج نمايشگاه بزرگ سنگ دنيا ودر رده پنجم و ششم نمايشگاه تخصصي سنگ قرارگرفته است و از 6 دوره قبل بزرگترين نمايشگاه بوده است.
 امسال نمايشگاه در فضايي با مساحت 000/90 مترمربع  برپا شده است  كه ما 000/32 متر ما فضاي خالص نمايشگاه را داريم. حقيقتا ما بعداز نمايشگاه ساختمان تهران نمايشگاه بزرگ كشور هستيم.
وی اظهارداشت:  از لحاظ  متراژ واگذارشده غرفه از نكات بارز نمايشگاه مي توانیم به اين اشاره كنم كه امسال حدود 32000 تن سنگ از بيش از 500 معدن كشور كه اينها تقريبا پراكندگي اش از 22 استان است در اینجا جانمایی شده است.
وی همچنین گفت :حضور مجموعه ها رو داريم در حقيقت نكته اي كه ميخواهم اشاره كنم از سنگ كوب  است كه متأسفانه يك بیان  نادرستي در مورد آن  وجود دارد  که به نام سنگ خام بيان مي شود که در حقيقت 50درصد از فرآوري سنگ داخل معدن انجام مي شه يك تفاوت عمده وجوددارد كه مابين مواد معدني ومواد سنگ تزئيني و ساختماني است. آنها راما قائدتا با يك انفجار به آنها دسترسي پيدا مي كنيم به عنوان ماده معدني  مشهور هستند ولي استخراج اين
سنگ هايي كه شما مشاهده مي كنيد و به شكل مكعب مي بينيد اينها به هرحال با صرف نيروي انساني، هزينه، ماشين آلات معدني وزمان درنهايت اين سنگ ها استخراج مي شود. بنابراين ما اصلا اينها را به عنوان سنگ خام نمي بينيم . به هرحال همانطور كه اشاره كردم همان 50درصد فرآوري اوليه هست بايد در معدن انجام بشود تا تبديل به همين چنين فضايي بشود كه برود براي
دستگاه هاي برش سنگ وتبديل بشه به سنگ تايل واسلب كه به دست مصرف كننده برسد ودرنهايت به يك محصول نهايي تبديل بشود.
مدير اجرايي چهاردهمين نمايشگاه سنگ ايران محلات نيمه ور متذکرشد :برگزاري دوره هاي آموزشي  که حدود 16 دوره آموزشي تخصصي صنعت سنگ و همچنين پنجمين جلسه ميزتخصصي سنگ كشور با حضور مقامات وزارت سنگ سازمان توسعه تجارت برگزار خواهد شد.
احمد حلاجيان گفت : اين نمايشگاه با حمايت استانداري مرکزي،‌سازمان شركت شهرك هاي سازمان صنايع كوچك و صنايع شهركي وزارت صمت و اتاق بازرگاني برگزار خواهد شد.
همچنين تشكل هاي خصوصي از جمله خانه معدن نظام مهندسي معدن و خانه صنعت ومعدن حمايت
  ازاين نمايشگاه به عنوان يك رويداد بزرگ صنفي را انجام می دهند.
حلاجیان گفت :  از نكات ويژه نمايشگاه اين است كه كليه بخش هاي زنجيره  تأمين و زنجيره ارزش صنعت سنگ دراين نمايشگاه حضور دارند يعني از A تا Z . صنعت سنگ ازمعدن گرفته تابه نصب برسه درساختمان دراين نمايشگاه حضور دارند.
وی یادآور شد با توجه به تحقيقاتي كه در فضاي داخلي و بين الملل انجام شده ما هرساله حضور تجار كشورهاي مختلف را داريم و همچنين حضور سفراي مختلف را درنمايشگاه خواهيم داشت. سال گذشته ما ميزبان 5 سفير بوديم. امسال حالا با توجه به شرايط پيش آمده اميدواريم كه بتوانيم ميزبان اين دوستان هم باشيم.
مدير اجرايي چهاردهمين نمايشگاه سنگ ايران
«محلات نيم ور» اظهارداشت :نكته خاص ديگری اگر بخواهم به آن اشاره بكنم اين است كه اين سايت، سايت محل دائمي نمايشگاه
بين المللي و دائمي سنگ ايران در حقيقت باسرمايه گذاري بخش خصوصي صنعت سنگ و معدن راه اندازي شده وما دومين سايت خصوصي نمايشگاهي كشور هستيم. از نكات ديگه اي كه بخواهم به آن اشاره بكنم اين هست كه با توجه به اينكه اين نمايشگاه توانست جذب کند وجذب شركت كننده قوي را به صورت تخصصي داشته باشد يعني ما از اقصي نقاط  ايران مجموعه هاي مختلفی را در نمايشگاه داريم . بنابراين اواخر اسفندماه سال گذشته پايانه صادراتي سنگ كشور هم به اين مكان تعلق گرفت واينجا قراراست پايانه صادراتي سنگ كشور باشدكه صفرتا صد پروسه صادرات را ما اينجا بتوانيم اجرا كنيم. قطعا ديدگاه و عقيده ي ما اين است كه عدد صادراتي سنگ كشور بعدازاين اتفاق و استارت خوردن جابه جا خواهد شد.
احمد حلاجيان اظهارداشت: همانطور كه مي دانيد ما رتبه اول را در تنوع سنگ ساختماني در دنيا داريم همچنين درخصوص ذخاير معدني رتبه چهارم را دردنيا داريم. ولي متأسفانه به دليل عدم حضورمان در بازارهاي  بين المللي و مشكلاتي ازاين قبيل كه به هر حال كاهش روابط بين الملل مي توان به آن اشاره كرد سهم ما را از بازار دنيا كمتر از نيم درصدکرده است بنابراين اين نمايشگاه رويكرد و شعارش "سنگ ايران به سوي بازارهاي جهاني است".
 وی اضافه کرد : از نكات خاصي كه اين نمايشگاه دارد ارتباطي است كه باساير نمايشگاه هاي بين المللي تخصصي سنگ دنيا دارد . اين نمايشگاه دريك سال گذشته در مجلات تخصصي سنگ كشور ايتاليا – هند- تركيه وچين چاپ شده و اطلاع رساني شده است.
حلاجیان تصریح کرد ماخود جوش تجار خيلي خوبي را داريم و ازكشورهاي مختلف مثل حوزه هاي خليج فارس ، عراق مجموعه كشورهاي CIS‌   ازكشورهاي   سنگ دنيا  مثل ايتاليا‌،هند، تركيه وچين وحتي برزيل براي بازديد ازاين نمايشگاه مي آيند چون به هرحال موقعيت خاصي است كه با توجه به پهناوربودن كشورعزيزمان ايران اين تجمع  و تنوع معادن يك موقعيت خاصي را ايجاد كرده كه هركسي به اینجا بيايد مي تواند آشنايي و دسترسي پيدا كند و با ديدن و آشنايي پيداكردن با سنگ هاي معادن نیز قابل ذکر است وبااين رويكرد هم اين نمايشگاه خيلي رشد كرد.
احمد حلاجيان  متذکر شد که به هرحال فكر مي كنم كه با اين روالي كه داريم پيش برويم امسال ظرفيت ما به 100 درصد رسيده يعني ما كل فضاهايي كه تعبيه شده براي نمايشگاه واگذارشده و قطعا مادرسال آينده نياز به توسعه نمايشگاه داريم وفكر ميكنم كه ما بااين افق نگاه كرديم كه اين نمايشگاه مي تواند بزرگترين نمايشگاه سنگ دنيا باشد. هميشه كاركرديم وحركت كرديم ودوراز ذهن هم نيست اگر انشاالله ما در روابط بين المللي بتوانيم يك مقدار گسترش روابط داشته باشيم قطعا این اتفاق مي افتد.
وی گفت :براي اولين باردراين نمايشگاه ما ازكشورهاي تركيه دو شركت داريم كه به صورت مستقيم حضور پيدا
مي كنند و يك سري از تكنولوژي جديد درحوزه معدن كاري را ارائه مي دهند كه قطعا براي معدن كاران ما جذاب خواهدبود. از كشورهاي ديگه مثل ايتاليا، هند، چين وتركيه نمايندگان ايراني هم درنمايشگاه حضور دارند .
 نكته آخركه مي خواهم به آن اشاره كنم اين است كه در حقيقت جانمايي و آن امكان سنجي كه براي اين نمايشگاه انجام شد براساس مطالعاتي انجام شد واين مطالعه نشان
مي داد براي تقريبا 70درصد پراكندگي كل صنعت سنگ كشور در شعاع 300 كيلومتري اين نقطه واقع شده است واين نكته كه ما در 10 كيلومتري كريدور شمال به جنوب و در بخش گسترده اي ازكريدور شرق و غرب هم نزديك هستيم وتقريبا نزديك شاهراه اصلي ايران هستيم باعث شد كه به هرحال اين نمايشگاه بسيار با قدرت حركت كند به جلو واين يكي از مزيتهاي خاص است كه باعث  شده از فواصل خيلي دوري از معادن زاهدان شايد بيش از 1300 تا
1400 كيلومتر و از معدن  مشهد حدوداً 1200 تا 1300 كيلومتر و از آذربايجان غربي از لرستان و فارس در این نمايشگاه ارائه
 مي دهيم و قطعا هم كه شركت ها اگر بازخوردي نداشته باشند هيچ موقع حضور پيدا نمي كنند چون بايد متحمل هزينه هاي حمل سنگ به اينجا بشوند، ولي خب خدا را شكر كه اين نمايشگاه توانسته كه جاي خود را بازكند واين صنعت و روند روبه رشد باشد.
 حضور افراد و تاجرها كه از خارج كشور به این نمایشگاه مراجعه می کنند به چه صورتی است یعنی نمونه سنگ هاي خود را به اينجا مي آورند یا فقط براي بازاريابي و ... ؟
شركت كننده هاي خارجي مان دو گروه هستند،
شرکت کنندگان و بازديد كنندگان  و يا ويزيتورها هستند كه حضور پيدا مي كنند براي خريد سنگ  و براي بازديد وآشنايي با انواع
 سنگ هاي ايران .
 برگزاری اين نمايشگاه درطول سال فقط  همین چند روز است؟
سالانه ما اينجا به صورت فعلي يك نمايشگاه با راه اندازي پايانه صادراتي سنگ  وجود دارد در حقيقت ما الان فضايي كه آماده شده با مقدار  000/1000 تن سنگ را در لحظه داريم  که به يك فضايي دائمي تبديل مي شود كه معادن مختلف سنگ بفرستند به اينجا و به عنوان يك  لوكيشني باشد كه
مجموعه هاي مختلف بين المللي حضورپيدا كنند براي خريد سنگ.
قطعا براي همان تايم 4 روزه برنامه ريزي مي شود وحالا و عملا بيزينس به آن 4 روزه ختم نميشه و ارتباطاتي كه شكل مي گيرد باعث اتفاقات مهمي است که در طول سال می افتد.
همانگونه که اشاره شد افراد زیادی در اینجا حضور پيدا مي كنند به هرحال ماهم B توB‌ هستيم هم B توC‌ هستيم يعني هم ارتباط خود بدنه سنگ هست با خودشون هم ارتباط بدنه سنگ  با مصرف كننده.  به هرحال وقتي اين جا مي آيند مي توانند مستقيما با خود معدن دار وارد مذاكره شوند وبدون واسطه اين كاررا انجام دهندو نمايشگاه محل اين موضوع است و نمايشگاه محل ايجاد ارتباط است.
قطعا ما از 8سال پيش سيستم ثبت نام عمومي داريم عملا پذيرشمون پذيرش افراد تخصصي است مهندس ها و معماران  حضور پيدا مي كنند.