تشخیص مسیر درست در تحقق منافع ملی

در سیر تحولات اخیر بازار انرژی و تصمیم عربستان در اوپک پلاس مبنی بر کاهش بیش از دومیلیون بشکه نفت در بازار، آمریکا نسبت به این تصمیم اعتراض و آن را اشتباهی استراتژیک برای دولت سعودی قلمداد کرده است.

تشخیص مسیر درست در تحقق منافع ملی


 

در سیر تحولات اخیر بازار انرژی و تصمیم عربستان در اوپک پلاس مبنی بر کاهش بیش از دومیلیون بشکه نفت در بازار، آمریکا نسبت به این تصمیم اعتراض و آن را اشتباهی استراتژیک برای دولت سعودی قلمداد کرده است.
جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی
 کاخ سفید خطاب به عربستان گفت: وزارت خارجه عربستان می‌تواند در جهت وارونه کردن مسائل تلاش کنند اما حقایق ساده هستند.
جهان در برابر تجاوز روسیه به اوکراین، از کی‌یف حمایت می‌کند و کاهش عرضه نفت صرفا کمک به روسیه برای کاهش فشار تحریم ها تلقی می شود و این "مسیرتان اشتباه است".
امروز مسئله جنگ اوکراین برای دنیا به خصوص غرب تبدیل به یک بحران شده و از سوی دیگر همگرایی مضاعفی را در برابر اقدامات روسیه ایجاد کرده است.
افکارعمومی جهان با این حرکت حمایتی از اوکراین همراهی دارد و این اقدام آمریکا و اروپا را وادار به حمایت بیشتر از مردم اوکراین و مقابله
جدی تر با روسیه نموده است.
در همین راستا روسیه نیز به سبب فرسایشی شدن جنگ در اوکراین و افزایش شدید هزینه ها سعی در استفاده از ابزارهای نرم قدرت همچون دیپلماسی با همراهان و بهره گیری از سلاح انرژی دارد.
اما تجربه نشان داده است آنجا که افکار عمومی دخیل و حامی یک جریان باشد، قطعا شکست ضمنی با طرف مقابل خواهد بود‌هرچند که ممکن است در کوتاه مدت اثرات و حتی پیروزی های مقطعی برای آن حاصل شود اما در نهایت دربرابر افکار و خواست عمومی دچار کرنش خواهند شد و اگر آن را برنتابند باید منتظر عواقب سختری باشند.
اما نکته ای ظریف در این میان وجود دارد که در راستای منافع ملی
می تواند قابل توجیه باشد ولی در دل آن نیز تأملاتی ویژه نهفته است.
اینکه همراهی با هرگونه حرکت جهانی و منطقه ای را بدون تأثیرات و عواقب آن در دستورکار قرار گیرد نمی تواند به صرف تأمین منافع ملی قابل توجیه باشد.
به عبارتی تأمین منافع ملی یک کشور نباید در راستای تضعییع و پای مال شدن حقوق و منافع دیگر ملت ها باشد.
به عنوان مثال فروش سلاح به داعش و تروریست ها به بهانه کسب سود و تقویت منافع ملی برای هیچ ملتی قابل پذیرش نیست. حال برگردیم به بازار انرژی از یکسو می بینیم عربستان درپی کاهش تولید نفت در راستای افزایش قیمت و کمک غیر مستقیم به روسیه برای گذار از تحریم هاست و فشاری بی امان به ملت های غربی در فصل زمستان را زمینه سازی
می کند. از سوی دیگر ایران در پی آن است تا از این معرکه با ارسال انرژی به غرب بازار خود را بیابد و منافع ملی را تقویت کند.
می بینیم که هردو کشور در توجیه سیاست های اقتصادی خود منافع ملی را مطرح می کنند اما یکی منافعش در فشار به ملت ها و کشورهای دیگر می باشد و دیگری در راستای خدمات رسانی به دیگر ملت ها منافع خود را دنبال می کنند.
لذا باید در ایجاد روابط و مراودات تجاری در عرصه های مختلف انرژی،نظامی و تسلیحاتی، اقتصادی و سیاسی، نهایت توجه را داشت و متوجه بود که اقدامات و سیاست گذاری های ما در عرصه های مختلف خارجی و داخلی در تضاد با منافع و خواست افکار عمومی در داخل و خارج از کشور نباشد.