کاهش هزینه تولید فرآورده‌های نفتی با سوآپ نفت قزاقستان از مسیر ایران

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت مطرح کرد؛

کاهش هزینه تولید فرآورده‌های نفتی با سوآپ نفت قزاقستان از مسیر ایران

 


 


موقعیت استراتژیک ایران در خاورمیانه در مقایسه با سایر کشورهای همسایه بی‌نظیر است. ایران از یک سو به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس از طریق حدود یک هزار کیلومتر ساحل دریای خزر در ارتباط است و از سوی دیگر در جنوب خود حدود ۵ هزار کیلومتر ساحل با قابلیت دسترسی به آب‌های آزاد دارد.
به گزارش ایرنا، از سوی دیگر شبکه خطوط لوله نفت و گاز ایران در سراسر کشور گسترده شده و به عنوان شبکه‌ای منسجم ارتباط را از شمال تا جنوب کشور فراهم کرده است.
خطوط لوله‌ای که با هدف اصلی تامین سوخت مورد نیاز کشور احداث شده تا نفت و گاز تولیدی در جنوب را به مقاصد مصرف که بیشتر در شمال و غرب کشور متمرکز هستند برسانند.
محسن قمصری، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با ایرنا، با تاکید بر اینکه سوآپ نفت بین دو کشور یک پازل است، گفت: با سوآپ نفت قزاقستان از طریق ایران می‌توانیم نفت را در پالایشگاه‌های شمالی مصرف کنیم و در مقابل نفت تولید شده در جنوب را صادر کنیم.
قمصری ادامه داد: همچنین ایران به‌ازای سوآپ نفت قزاقستان مبلغی به عنوان سوآپ فی دریافت خواهد کرد.
وی افزود: اگر سوآپ را به ترانزیت تبدیل می‌کردیم بهتر بود زیرا مسئولیتی برای فروش و صادرات نفت از سوی ایران وجود نداشت.  
قمصری با اشاره به اینکه ایران زیرساخت لازم برای سوآپ و یا ترانزیت نفت کشورهای حاشیه دریای خزر را دارا است، ادامه داد: در بندر نکا زیرساخت مناسبی وجود دارد که امکان دریافت و انتقال نفت تا تهران را دارد.