تأمین سرمایه توسعه میادین مشترک غرب کارون با تولید زودهنگام نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد:

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به نیاز ۷ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان مشترک آزادگان، گفت: با توجه حجم بالای سرمایه، تصمیم بر این شد تا ۲.۵ میلیارد آورده اولیه باشد و با تولید زودهنگام مابقی سرمایه موردنیاز تأمین شود.

تأمین سرمایه توسعه میادین مشترک غرب کارون  با تولید زودهنگام نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به نیاز ۷ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان مشترک آزادگان، گفت: با توجه حجم بالای سرمایه، تصمیم بر این شد تا ۲.۵ میلیارد آورده اولیه باشد و با تولید زودهنگام مابقی سرمایه موردنیاز تأمین شود.
به گزارش ایرنا، محسن خجسته مهر در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تأمین خدمات شناوری موردنیاز نفت با اشاره به اینکه اقتصاد مردمی در این همایش دنبال می‌شود، افزود: این یک جلسه کارشناسی در ابعاد بزرگ‌تر است. صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است و لازم است جدیت ویژه‌ای برای به ثمر رساندن آن به کار بگیریم.
خجسته مهر تأکید کرد: رشد اقتصادی هر کشور در گرو سرمایه‌گذاری است و مهم‌ترین اهرم پیشرفت رشد اقتصادی ایران در صنعت نفت نهفته است.
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ویژگی‌هایی دارد، ادامه داد: طرح‌های صنعت نفت درآمدزا و زمان بر است و توجیه اقتصادی طولانی‌مدت است. طرح‌های نفتی ایران بیش از ۱۱۰ سال است که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و تمام زنجیره فعالیت‌ها تا زمانی که منابع زیرزمینی را داریم ادامه خواهد داشت.
وی تأکید کرد: طرح‌های صنعت نفت دارای یک اشتغال پایدار است و می‌تواند مولد باشد. اجرای این طرح‌ها نیازمند همراهی است که در رأس آن مردمی‌کردن اقتصاد کشور قرار دارد. وی به استفاده از توان سایر بخش‌ها در توسعه میادین نفت و گاز و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در بخش صنعتی وارد عمل شوند. موانع توسعه آزادگان جنوبی در دولت سیزدهم برداشته شد و از سال گذشته تا کنون ۲۰ حلقه چاه جدید در این میدان حفاری شده و ۷۰ درصد دکل حفاری را افزایش دادیم.
وی با بیان اینکه ۶ بانک و ۶ شرکت اکتشاف و تولید در این طرح وارد شدند، گفت:  شرکت دشت آزادگان اروند در منطقه آزاد اروند تأسیس شده و در حال اخذ مجوز از بانک مرکزی هستیم .
معاون وزیر نفت به حضور شرکت‌های بزرگ پتروشیمی در طرح‌های بالادست نفتی برای تضمین خوراک موردنیاز اشاره کرد و افزود: بخشی از سرمایه‌گذاری انجام شده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا شده است. در دانش‌بنیان‌شدن بالادست صنعت نفت دچار عقب‌ماندگی هستیم و در شرکت ملی نفت باید تشخیص دهیم این شرکت‌ها توانایی چه کاری را دارند. ۵۵ میلیون یورو و یک هزار میلیارد تومان پروژه به دانشگاه‌ها داده شده است.