چند نکته درمورد "غارت نخبگان"

روز گذشته شاهد برگزاری دوازدهیمن همایش ملی نخبگان با حضور رئیس جمهوری بودیم. دکتر رئیسی در این همایش صحبت هایی درمورد نخبگان و ضرورت حفظ و به کارگیری آنها در داخل کشور داشتند که برخی از مباحث مطرح شده از سوی ایشان مورد ابهام و نیازمند توضیحاتی کوتاه دارد. رئیس جمهوری در این همایش گفت: « نخبه باید از تمامی جهات مورد حمایت قرار گیرد و این وظیفه ما مسئولین است. یک روز نفت و منابع مارا غارت می کردند امروز شاهد غارت مغزهای کشور هستیم.»

چند نکته درمورد "غارت نخبگان"


 

روز گذشته شاهد برگزاری دوازدهیمن همایش ملی نخبگان با حضور رئیس جمهوری بودیم.
 دکتر رئیسی در این همایش صحبت هایی درمورد نخبگان و ضرورت حفظ و به کارگیری آنها در داخل کشور داشتند که برخی از مباحث مطرح شده از سوی ایشان مورد ابهام و نیازمند توضیحاتی کوتاه دارد. رئیس جمهوری در این همایش گفت:
« نخبه باید از تمامی جهات مورد حمایت قرار گیرد و این وظیفه ما مسئولین است. یک روز نفت و منابع مارا غارت می کردند امروز شاهد غارت مغزهای کشور هستیم.»
درهمین فقره از صحبت های ایشان بحث مقایسه و تکرار
حادثه ای تاریخی را مطرح کرده اند که در حکومت قبل به سبب وابستگی و سرسپردگی رژیم به کشورهایی همچون انگلیس و آمریکا، شاهد غارت نفت کشور بودیم که با اقدامات ملی گرایانه دکترمصدق بالاخره این طلای سیاه از سیطره و غارت مستقیم انگلیس ها خارج شد و تاحد زیادی منافعش نصیب کشور گردید.
اما امروز ما دیگر کشور وابسته و سرسپرده با حکومتی مطیع نیستیم، بلکه محور اصلی انقلاب ما استقلال بوده و تاکید ما بر این مولفه بعضاً موجب برخی هزینه ها و تبعات برای کشور بوده است. پس اگر بحث غارت نخبگان را میان می کشیم باید متوجه بار کلمات و مفاهیم باشیم. غارت زمانی رخ می دهد که ما دچار ضعف و ناتوانی در حفظ مایملک خود باشیم!
اگر مفهوم غارت نخبگان را بپذیریم باید اذعان داشته باشیم که دچار ضعف های عدیده ای هستیم که این توان را به دشمنان و رقبا داده است که ارزشمندترین ثروت ملی کشور، یعنی نیروی انسانی نخبه ما را تصاحب کنند. پس اشکال کار در نحوه مدیریت و برخورد ما با نخبگان است که باید بازبینی و اصلاح گردد.
دربخشی دیگر از صحبت های رئیس جمهور درهمایش ملی نخبگان آمده است:« به نخبه ایرانی در خارج از کشور حقوق می‌دهند، اما سئوالم از آنان این است که محصول کارت چیست و در اختیار کیست و به کدام منظور استفاده می‌شود.»
دراین باره نیز باید اذعان داشت که اگر قاعد به غارت مغزها هستیم، پس می دانیم که دشمن به دنبال سرمایه ای ارزشمند درکشور ماست. بهره گیری از توان نخبگان ایرانی در بالاترین و عالی ترین سطوح علمی دنیا بیانگر دستاورد آنها برای کشورهایی است که از دانش و نبوغ آنها بهره
می برند. امروز پیشرفته ترین و کاربردی ترین دستاوردهای علمی بشر در حوزه های علمی، پزشکی، فضایی، زیست محیطی، صنعتی، فناوری های نانو درعرصه های مختلف به طور مستقیم و غیر مستقیم با حضور دانشمندان ایرانی توأم است. لذا محصول کارشان کاملاً مشخص است، اما مشخص نیست که چرا ما به راحتی این مغزها را در معرض غارت قرار می دهیم.
دکتررئیسی در ادامه صحبت های خود در این همایش گفتند:
«اگر نخبگی در خدمت زندگی قرار بگیرد بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود». این دقیقاً علت و دلیل تلاش غرب برای غارت نخبگان ما می باشد. کشورهای توسعه یافته با بهره گیری از توان و دانش نخبگان کشورهای جهان سوم و درحال توسعه دقیقاً درصدد ایجاد رفاه و آرامش بیشتر برای جامعه خود و حرکت پایدار به سمت توسعه می باشد.
وقتی ما قبول داریم که توان نخبگان به حل مشکلات زندگی جامعه کمک می کند، طبیعی است که این سرمایه مورد دستبرد قرار گیرد. بازهم برمی گردیم به این سئوال که چرا با وجود علم به این موضوعات اجازه
می دهیم تا سرمایه های انسانی و ملی کشور مورد غارت قرار گیرد.