ذخایر میدان گازی غزه برای ۲۵ سال استفاده ملت فلسطین کفایت می‌کند

ذخایر میدان گازی غزه برای ۲۵ سال استفاده ملت فلسطین کفایت می‌کند



کارشناس اقتصادی فلسطین گفت: ارزش ذخایر گاز میدان فراساحلی غزه هفت تا هشت میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که برای 25 سال استفاده ملت فلسطین اکتفا می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از الجزیره، در سایه بحران انرژی در جهان، کشورهای حوزه مدیترانه شرقی هم شاهد مجموعه تحولاتی بزرگ در زمینه راه‌اندازی توافق‌نامه‌هایی برای استخراج گاز از این حوزه غنی از سوخت‌های فسیلی هستند.
تازه ترین این تحولات، مذاکرات مصر با فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی با هدف دستیابی به توافقی است که به آن امکان توسعه میدان گازی «غزه مارین» در سواحل نوار غزه را می‌دهد که قدیمی‌ترین میدان کشف شده در منطقه از دهه ۱۹۹۰ است.
مذاکرات در حال انجام یک سال پس از امضای یک یادداشت تفاهم بین مصر و فلسطین صورت گرفته است، مشروط بر اینکه شرکت مصری بهره‌بردار این میدان ۴۵ درصد از سهم این میدان فراساحلی را با هدف تامین نیازهای فلسطین به گاز طبیعی و صادرات با بخشی از تولید در اختیار گیرد.
بر اساس گزارش‌های مطبوعاتی، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین در آستانه امضای توافقنامه‌ای هستند که در آن سهم طرف‌های ذینفع از این میدان مشخص می‌شود، به نحوی که  شرکت دولتی مصر «EGAS» گام‌های عملی برای توسعه میدان را بردارد تا زمینه  استخراج گاز در مقادیر تجاری پس از ۳۰ ماه از امضای قرارداد فراهم شود.
هفته گذشته، منابع رسمی فلسطینی گفتند که دو طرف در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ یک توافقنامه فنی را امضا خواهند کرد که توزیع سهام بین شرکا و نحوه بازاریابی گاز را تعریف می کند.
به گفته یک منبع فلسطینی ماه‌ها است که مذاکرات مثمر ثمری بین ائتلاف فلسطینی متشکل از صندوق سرمایه گذاری و کنسرسیوم پیمانکاران بین المللی (CCC) از یک سو و شرکت هلدینگ دولتی گاز مصر (EGAS) از سوی دیگر به منظور توسعه و بهره برداری از این میدان جریان دارد.
 پیشرفت گفت‌وگوها
یک منبع فلسطینی آگاه از مذاکرات گفته است که مذاکرات از فوریه گذشته ادامه دارد و در مورد موضوعات مرجع توافق شده، اما جزئیات در دست بحث است و مذاکرات به خوبی پیش می‌رود. هرگونه توافق نهایی به دولت فلسطین ارائه خواهد شد و دولت نیز آن را تایید و به موقع اعلام خواهد کرد.
دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در پایان جلسه هفتگی دوشنبه گذشته خود، از تشکیل کمیته وزارتی برای پیگیری صندوق سرمایه‌گذاری درباره روند تکمیل توافق با شرکت مصری برای تامین مالی و بهره‌برداری از میدان گازی فلسطین در نزدیکی نوار غزه اعلام کرد.
فعالان فلسطینی در واکنش به این اخبار می‌گویند که بعید نیست موافقت ضمنی اسرائیل با استخراج گاز غزه طی همکاری مصر، اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از خشم مردم غزه از یک سو و پیوند دادن بیشتر و بیشتر منافع مردم غزه با مصر باشد.
یک فعال فلسطینی هم گفت: اظهارات رژیم اشغالگر مبنی بر اجازه استخراج گاز از میدان مارین غزه واقع در ۳۵ کیلومتری ساحل غزه و در عمق ۳۰۶ متری زیر آب، تاییدی بر مالکیت فلسطینی‌ها بر این میدان و آنچه در محدوده آن قرار می‌گیرد، است و بر این اساس مردم غزه از حق کشتیرانی و آزادی کار، گردشگری و ماهیگیری در این محدوده برخوردارند.
 اهمیت شراکت مصر
فلسطینی‌ها امیدوارند که حضور مصر در این پروژه در سایه بحران جهانی گاز به پیشرفت پروژه استخراج گاز کمک کند.
به گفته این منبع فلسطینی، یکی از موارد مورد توافق کلی این است که گاز باید برای تامین نیازهای بازار فلسطین به ویژه شرکت‌های تولید برق فلسطینی در نوار غزه که از مشکل برق رنج می‌برد، در اولویت قرار گیرد و همچنین گاز به نیروگاه جنین در شمال کرانه باختری که روی آن کار می‌شود، هم تعلق گیرد.