همکاری‌های دو یا چندجانبه گازی و رشد اقتصادی به دنبال سیاست خرید یا سوآپ گاز روسیه

همکاری‌های دو یا چندجانبه گازی و رشد اقتصادی به دنبال سیاست خرید یا سوآپ گاز روسیه

 


مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: یکی از ابزارآلات مدرن در حوزه انرژی پایدار استفاده از سوآپ انرژی است که هم می‌تواند جبران‌کننده ناترازی گاز کشور در فصل سرما باشد و هم دیپلماسی انرژی را برای کشور فعال‌تر کند.
وی افزود: سوآپ گاز روسیه برای کشور یک فرصت خوبی است و معاهدات دوجانبه و چند جانبه و همچنین تعهدات سیاسی و اقتصادی میان کشورهای منطقه ایجاد می‌کند که قطعاً این موارد امنیت پایدار و رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
این نماینده مجلس گفت: متأسفانه دولت قبل در حوزه دیپلماسی با ادعای تسلط بر زبان دنیا، وارد بازار انتخابات شد و پس از آن به مدت
هشت سال حتی آب خوردن مردم را به دیپلماسی برجام و چند کشور محدود اروپایی گره زد. در واقع در آغاز کار دلار ۳ هزار تومانی و مرغ ۴ هزار تومانی را تحویل گرفت و دلار ۳۰ هزار تومانی و مرغ ۴۰ هزار تومانی را تحویل ملت داد.وی پیرامون تأمین گاز شمال کشور در فصل سرما بیان کرد: سوآپ گاز، دیپلماسی فعال است و قطعاً از نظر اقتصادی برای کشور سودمند خواهد بود. با توجه به آنکه استان‌های سردسیر در شمال کشور قرار دارند و خطوط انتقال گاز از جنوب به شمال کشور امتداد می‌یابد و هزینه‌های میلیاردی را در بردارد و در نهایت ممکن است در انتهای مسیر افت فشار و مشکلاتی را در برداشته باشد؛ لذا سوآپ گاز از کشور ترکمنستان و روسیه کمک می‌کند تا از نزدیک‌ترین مسیر این گاز را تأمین کنیم و به نوعی امنیت انرژی را برای هم ایران و هم کشورهای منطقه ایجاد کنیم.