نخبگان ایرانی مقیم خارج برای گذراندن دوره‌های پسادکتری به کشور می‌آیند

معاون پژوهشی وزیر علوم:

معاون پژوهشی وزیر علوم: نخبگان ایرانی مقیم خارج برای گذراندن دوره‌های پسادکتری به کشور می‌آیند



معاون پژوهشی وزیر علوم از حضور نمایندگان انجمن‌های علمی در کمیته‌ برنامه‌ریزی آموزش وزارت علوم برای تحولات محتوای درسی و تشکیل دبیرخانه‌های استانی برای تحقق ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها خبر داد.«پیمان صالحی» معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد بومی‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی و اجرای طرح ماموریت‌گرایی در دانشگاه‌ها توضیح داد: ماموریت‌گرایی یعنی هر دانشگاهی براساس موقعیت جغرافیایی، علمی، داشته‌ها و زیرساخت‌هایش، ماموریت ویژه‌ای علاوه بر ماموریت ذاتی خودش داشته باشد. به عنوان مثال اگر به دانشگاهی کنار آبی می‌گوییم و ماموریتش شیلات است، معنایش این نیست که نباید در حوزه دیگری کار کند بلکه ماموریت اصلی‌اش در آن حوزه است. صالحی تصریح کرد: در جلسات متعددی که با استانداران و وزیر محترم کشور داشتیم، پیشنهاد دادیم در هر استان دبیرخانه‌ای وجود داشته باشد و دبیرش دانشگاه مادر استان باشد. با ریاست استانداران و دبیری دانشگاه معین هر استان، کمیته‌ای تشکیل شود و مکاتباتش را هم انجام داده‌ایم تا ماموریت‌گرایی به کمیته‌ای که در استان‌ها با ریاست استانداران تشکیل می‌شود، سپرده خواهد شد.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با همکاری‌هایی که معاونت با نخبگان ایرانی خارج از کشور دارد نیز بیان کرد: ماموریت ارتباطات با نخبگان خارج از کشور با بنیاد ملی نخبگان داده شده است اگر ما ارتباطی هم داریم با میان داری بنیاد ملی نخبگان است بنابراین ماموریت آن‌هاست و نمی‌خواهیم موازی کاری کنیم.
صالحی در ادامه گفت: به محض اینکه بنیاد نخبه‌ای را در خارج از کشور شناسایی می‌کند و در صورتی که نخبه قرار باشد هرگونه همکاری پژوهشی با دانشگاه داشته باشد، به ما معرفی خواهد شد و چه بسا خیلی از این نخبگان برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت یا بلند مدت به ایران می‌آیند و اینجا مستقر می‌شوند و یا حتی برای دوره‌های پسادکتری به ایران می‌آیند و به طور کلی ارتباطات جدی با ما دارند و از امتیازات زیادی هم برخودار هستند و می‌توانند در دانشگاه‌های کشور هیات علمی شوند و آیین نامه‌های بسیاری وجود دارد که بنیاد ملی نخبگان متولی رسیدگی به آن است.