تشکیل مجدد « ائتلاف B» با تقسیم وظایف

آن زمان که وزیرخارجه دولت قبل در نیویورک از « ائتلاف B» با حضور بنیامین نتانیاهو، جان بولتون، بن سلمان و بن زاید، به عنوان یک جریان مخرب نظم و امنیت جهانی نام برد، با بررسی عملکرد این افراد مشاهده شد که مخرج مشترک تمام آنها مقابله با ایران است.

تشکیل مجدد « ائتلاف B» با تقسیم وظایف

 

 

 آن زمان که وزیرخارجه دولت قبل در نیویورک از « ائتلاف B» با حضور بنیامین نتانیاهو، جان بولتون، بن سلمان و بن زاید، به عنوان یک جریان مخرب نظم و امنیت جهانی نام برد، با بررسی عملکرد این افراد مشاهده شد که مخرج مشترک تمام آنها مقابله با ایران است.
با کنار رفتن جان بولتون و نتانیاهو از جایگاه قدرت، عملاً این ائتلاف رسمیت و کارایی خود را تا حدودی از دست داد. اما پس از مدتی جو بایدن به این تیم اضافه شد اما به سبب نبود شخصی عمل گرا در میان آنها بازهم برنامه های موثری را اجرایی نکردند و اغلب به صورت فردی و در راستای منافع خود علیه ایران موضع گیری کردند.
اما اکنون با به قدرت رسیدن بنیامین نتانیاهو در اسرائیل باردیگر باید نگران شکل گیری این ائتلاف علیه ایران و موقعیتش در منطقه و جامعه جهانی بود. شاید به صورت انفرادی بتوان درمقابل کارشکنی هریک از این جریان اقدامات پیشگیرانه و موثر داشت، اما درصورت ایجاد هماهنگی میان آنها هزینه بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت.
با وارد شدن نتانیاهو به عرصه قدرت باید منتظر حرکت های مخرب وی علیه منافع ایران در منطقه بود و مسلماً هرگونه پاسخ ایران به این حملات، توسط دستگاه رسانه ای « ائتلاف B» به دستاویزی برای محکوم کردن کشورمان جلوه داده خواهد شد.
اما امروز وضعیت بسیار حساس تر از قبل می باشد و از هم اکنون
می توان شاهد تقسیم وظایف دراین ائتلاف بود. در همین رابطه اسرائیل سعی خواهد کرد بار دیگر سیاست های پیشین ایران هراسی را در سطح جهان و منطقه فعال کند. نتانیاهو پیش از رسیدن به قدرت نیز وعده داده بود که یک "اجماع رسمی نظامی" علیه ایران ایجاد کند و در راستای این هدف تمام تلاش خود را خواهد کرد. چرا که با توجه به چینش احزاب قدرت در اسرائیل، جایگاه کابینه حاکم بستگی زیادی به سیاست خارجی دارد.
همچنین بن سلمان نیز در این چارچوب سعی خواهد کرد با در دست داشتن ابزار رسانه ای فارسی زبان، همانطور که تاکنون بر آتش حوادث ایران بنزین ریخته این سیاست را با جدیت بیشتری دنبال کند و با اتکا به حمایت و هماهنگی ها با اسرائیل، از خطرات و تهدیدات احتمالی ایران جلوگیری کند. ضمن اینکه بن سلمان بر روی اقدامات نیروهای سلفی و جریان های افراطی تحت حمایتش حساب ویژه ای باز کرده تا بتواند بر امنیت ایران خدشه وارد کند.
بن زاید نیز همواره با فشار بر شریان های اقتصادی ایران سعی کرده تا نقش یک مهره اثرگذار را برای « ائتلاف B» بازی کند. متأسفانه بخش بزرگی از تجارت ایران با کشورهای خارجی از مسیر امارات صورت می گیرد و هر روز شاهد سخت گیری ها و مانع تراشی ها دراین عرصه هستیم. ضمن اینکه نمی توان از دست های پنهان امارات در حمایت جریان مسلح در سوریه و عراق چشم پوشی کرد.
اما عضو جدید « ائتلاف B» یعنی جوبایدن شاید در ظاهر به سبب برخی اختلافات با دیگر اعضا به صورت مستقل عمل کند، ولی نقش مخرب وی در عدم به ثمرنشستن مذاکرات هسته ای و افزایش مداوم تحریم های حقوقی و اقتصادی و تشکیل اجماع جهانی علیه ایران، دقیقاً نتیجه مد نظر « ائتلاف B» را محقق می سازد.
دراین بازی سخت و پرهزینه ضرورت عقلانیت و درک صحیح از شرایط و نیازهای داخلی و خارجی کشور امری اجتناب ناپذیر است. تقویت وحدت ملی در داخل و رفع اختلافات حاشیه ساز امری حیاتی در برهه کنونی تلقی می شود. همچنین در عرصه سیاست خارجی نیز باید با افزایش مراودات دیپلماتیک و کشاندن کشورهای منطقه به مسیر مذاکرات مشترک، مانع از پروژه هایی همچون ایران هراسی و منزوی سازی ایران در عرصه منطقه ای و جهانی گردیم.