تبدیل توریست درمانی به دلالی بیمار

صنعت گردشگری در کشورمان به سبب نوع نگاه های چند وجهی از سوی سازمان ها و نهادهای بعضاً غیر مرتبط با این حوزه، همواره دچار موانع و سرعت گیرهایی بوده است که پتانسیلی عظیم درحوزه ارز آوری را کم اثر نموده و توجه چندانی در برنامه ریزی های اجرایی و چشم اندازهای بلند مدت کشور به آن نمی شود.

تبدیل توریست درمانی به دلالی بیمار

 

صنعت گردشگری در کشورمان به سبب نوع  نگاه های چند وجهی از سوی سازمان ها و نهادهای بعضاً غیر مرتبط با این حوزه، همواره دچار موانع و سرعت گیرهایی بوده است که پتانسیلی عظیم درحوزه ارز آوری را کم اثر نموده و توجه چندانی در برنامه ریزی های اجرایی و چشم اندازهای بلند مدت کشور به آن نمی شود.
اما در بین تمام این مشکلات، طی سال های گذشته در بخش "توریست درمانی" و جذب بیماران خارجی در مراکز درمانی کشور شاهد رشدی مناسب و ارز آوری قابل توجهی برای کشور و رونق بخش های خصوصی و دولتی در حوزه بهداشت و درمان بوده ایم.
وجود زیرساخت‌های مناسب و گسترده، ارزانی خدمات درمانی و همچنین وجود پزشکان حاذق و توانمند از جمله مواردی هستند که ایران را جزء کشورهای تراز اول در زمینه جذب گردشگران سلامت در منطقه کرده است؛ تا جایی که مطابق با آمارهای منتشرشده ایران صرفاً از بین 57 کشور اسلامی ظرفیت جذب و درآمدزایی 10  میلیارد دلار از قِبل گردشگری سلامت در هر سال را دارد.
متأسفانه ما دراین حوزه نیز به سبب عدم مدیریت استاندارد در جذب و خدمات دهی به گردشگران درمانی، شاهد از دست رفتن این بازار پر سود و انتقال آن به کشورهایی همچون ترکیه و آذربایجان هستیم. از یکسو با موانع ومشکلات اداری و اجرایی مواجهیم و از آن مهمتر با معضل بزرگتری همچون دلالی در حوزه گردشگری سلامت روبه رو هستیم.
فعالیت طیف گسترده‌ای از دلالان به‌صورت غیرقانونی و خلاف ضابطه موجود در این صنعت باعث عقب‌ماندگی و رشد آن نسبت به سایر کشورهایی شده است که در قیاس با ایران از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بسیار کمتری برخوردار هستند.
باید اذعان داشت که این دلال‌ها افرادی عادی از جامعه و در واقع اشخاص کف خیابان‌ها و حاضر در فرودگاه، هتل و ترمینال نیستند. بلکه دلالی‌ها در حوزه گردشگری سلامت به‌ صورت سازمان‌ یافته انجام می‌شود، و مضرات و آسیب‌های این نوع دلالی هم بسیار بیشتر از دلالی کف خیابان است.
بنابر نظر فعالان این عرصه تنها را مبارزه با این دلال ها متقاعد کردن بیمارستان ها و مراکز درمانی به پذیرش اصول و قواعدی که در راستای آن بدون هماهنگی و صرفاً از باب اجاره تخت بیماران خارجی را بستری نکنند. دلالان با داشتن اطلاعات رسمی از ورود این افراد آنها را به مراکز درمانی معرفی می کنند و در ازای آن حق دلالی دریافت می کنند.
درحالی که این روند می تواند با برنامه ریزی مناسب از سوی متولیان این صنعت در مراکز درمانی و بیمارستان ها با مستقر کردن مترجم های چند زبانه و پذیرش مستقیم بیماران دست دلالان را از این بازار قطع کنند.
نمونه کارایی این مدل را می توان در ترکیه مشاهده کرد. طی سال های اخیر ترکیه با توجه به شناخت و درک مناسب از این صنعت پرسود در تمامی مراکز درمانی خود و به ویژه مناطقی که مهاجرین تمرکز بیشتری دارند، مترجم های چند زبانه را در بخش های مختلف از مرحله پذیرش تا بخش های درمانی مستقر کرده اند و بیماران را راهنمایی و در تمام مراحل درمان همراهی می کنند. ضمن اینکه در فضای مجازی با طراحی و بروزرسانی سایت های مراکز درمانی خود و ارائه اطلاعات به زبان های مختلف توانسته است بیماران را از مبدأ جذب نماید و آفت دلالی را کنترل نماید. ما نیز اگر عزمی برای بهره برداری از این صنعت پرسود داریم باید اصول آن را به صورت استاندارد اجرا کنیم و سیستم را به سمت
قدرت گیری دلالان و اثرگذاری منفی آنها بر این صنعت سوق ندهیم.