وزیر علوم: ۱۸۰۰ دانشمند کشور در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر بین المللی قرار دارند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: حدود ۱۸۰۰ دانشمند کشور در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر بین المللی قرار دارند.

وزیر علوم: ۱۸۰۰ دانشمند کشور در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر بین المللی قرار دارند


 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: حدود  ۱۸۰۰ دانشمند کشور در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر بین المللی قرار دارند.
به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی میهمان محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بودند.در این نشست دبیران و نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت)، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالت‌خواه دانشجویی و انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
زلفی‌گل در این نشست اظهار کرد:علی‌رغم
فروکش کردن و کم شدن موارد ابتلاء به کرونا، تبعات آن هنوز در دانشگاه‌ها و این وزارتخانه است.همچنین چه از بعد فرهنگی و اجتماعی و چه از ابعاد مالی و خدماتی در دانشگاه‌ها درگیر مسائل پسا کرونا هستم.
 اختصاص سه درصد بودجه جاری به بخش فرهنگ
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:با توجه به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، به این مؤسسات ابلاغ شد که
 ۳ درصد بودجه جاری به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد.وی بیان کرد: از زمان تصدی مسئولیت، تلاش کردیم در عرصه‌های علمی، فرهنگی، عمرانی و پژوهشی با شتاب بیشتری نسبت به گذشته قدم برداریم و برای تمرکز برنامه‌ها و اقدامات، پنچ اولویت برای ستاد و دانشگاه‌ها تعریف و اعلام شد.
زلفی گل پنچ اولویت را شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برون‌داد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآور پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش اعلام کرد و گفت:برای هر اولویت برنامه‌های خاصی تعریف شده است.
وزیر علوم اعلام کرد: در مرجعیت علمی در یکسال گذشته ۲۰ مجله علمی و پژوهشی در حال انتشار در جمهوری اسلامی ایران تحت نمایه‌های بین المللی قرار گرفت و تشویق و آموزش سردبیران و مسئولان مجلات علمی در دستور کار وزارت قرار گرفت.
زلفی‌گل مطرح کرد: در سال ۱۳۸۳، ۴ استاد ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهانی قرار داشتند ولی امسال ۸۴۰ نفر از دانشگاه‌های ایران در لیست ۱ درصد دانشمند برتر قرار دارند که این در راستای سیاست مرجعیت علمی وزارت علوم است.همچنین حدود ۱۸۰۰ دانشمند کشور در لیست
۲ درصد دانشمندان برتر بین المللی قرار دارند.
وزیر علوم در این جلسه ضمن قدردانی از حضور و تلاش‌های تشکل‌های دانشجویی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها گفت:کنشگران اصلی فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها مجموعه تشکل‌های دانشگاهی و دانشجویی است.