سوآپ؛ بهترین گزینه پیش‌ روی ایران برای حضور در بازار انرژی در شرایط تحریم

خراسان رضوی طی یک سال گذشته اتخاذ سیاست همکاری با همسایگان و در اولویت قرار دادن دیپلماسی اقتصادی فعال از سوی دولت سیزدهم به امضاء قراردادهایی دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه انجامید.


 


خراسان رضوی طی یک سال گذشته اتخاذ سیاست همکاری با همسایگان و در اولویت قرار دادن دیپلماسی اقتصادی فعال از سوی دولت سیزدهم به امضاء قراردادهایی دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه انجامید.
به گزارش ایسنا ، در بین این قراردادها، قراداد سوآپ گاز ترکمنستان، ایران و آذربایجان که در هفتم آذر سال گذشته به امضاء طرفین رسید، قفل قهر پنج ساله ایران و ترکمنستان در زمینه انرژی را شکست.
یکی از ابتکارات چنین قراردادی تجارت و انتقال انرژی نه بر اساس ترانزیت بلکه از طریق سوآپ است. در انتقال گاز از طریق سوآپ همانند ترانزیت، از خط لوله استفاده می‌شود اما بر خلاف ترانزیت، سوآپ توسط چند کشور همسایه امکان‌پذیر است و ساز و کارهایی متفاوت از ترانزیت دارد.
در واقع بر خلاف ترانزیت که انرژی صادر شده از کشور مبدا، عینا توسط کشوری واسطه به کشور مقصد منتقل می‌شود، در سوآپ انرژی از کشور مبدا به کشور واسطه داده می‌شود و «معادل» آن توسط کشور واسطه به کشور مقصد داده می‌شود. در واقع در سوآپ کشور واسطه می‌تواند انرژی دریافتی از کشور مبدا را به مصرف داخلی خودش برساند و سپس به همان میزان از انرژی خود را به کشور مقصد بدهد اما در دیگر فصول سال که چندان نیازمند این انرژی نیست، درصدی را به عنوان‌ هزینه انتقال انرژی بر اساس آنچه در قرارداد آمده، به عنوان درآمد دریافت می‌کند.
بر اساس اظهارات وزیر نفت، در قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز ترکمنستان، ایران و آذربایجان سالانه کشورمان نزدیک به ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز را از ترکمنستان در منطقه سرخس دریافت می‌کند و در منطقه آستارا به آذربایجان تحویل می‌دهد. گاز دریافت شده از ترکمنستان داخل کشور به مصرف استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی و گلستان و سمنان می‌رسد و ما به ازای آن از گاز تولید شده در ایران به جمهوری آذربایجان تحویل داده می‌شود.
 اما مزایای مختلف سوآپ چیست و چه عاملی باعث شده است دولت سیزدهم نسبت به انعقاد قراردادهای سوآپ با همسایگان اهتمام ورزد؟
مهدی خورسند در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تفاوت سوآپ و ترانزیت به ماهیت جغرافیایی و ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی کشورها بازمی‌گردد، اظهار کرد: سوآپ زمانی انجام می‌گیرد که کشور واسط ظرفیت انرژی را دارا باشد. برای مثال برای انتقال گاز از روسیه به پاکستان، انتقال یا باید از طریق ترانزیت انجام شود یا از طریق سوآپ. در این میان ایران به عنوان کشوری که نزدیکترین مسیر جغرافیایی دسترسی روسیه به بازار پاکستان است، اگر ظرفیت گاز داشته باشد، سوآپ اتفاق می‌افتد اما اگر فاقد این ظرفیت باشد، ترانزیت گاز از طریق خطوط لوله انجام می‌پذیرد.
وی با اشاره به‌ در پیش گرفتن سیاست همکاری با همسایگان از سوی دولت سیزدهم و ظرفیت ایران برای انتقال انرژی از طریق سوآپ ادامه داد: ایران دارای خطوط لوله و ظرفیت نفت و گاز است. بنابراین این فرصت فراهم است تا کشورهایی مانند ترکمنستان، روسیه و سایر کشورهایی که توانسته‌اند بازار فروش انرژی در کشورهای همسایه ایران را داشته باشند، از ژئوپلیتیک ایران برای انتقال انرژی استفاده کنند.  
این تحلیلگر مسائل اورآسیا در خصوص مزیت‌های سوآپ برای کشور عنوان کرد: بهتر این بود که ما می‌توانستیم بازار نفت و گاز همسایگانمان را در دست گیریم اما امروز که کشورهای دیگر این بازار را در اختیار گرفته‌اند، باز هم ما می‌توانیم از این شرایط منافع اقتصادی، امنیتی و راهبردی لازم را داشته باشیم. قراردادهای سوآپ برای کشورهای واسطی مانند ایران باعث می‌شود اقتصاد کشورهای همسایه‌ای که مبدا و مقصد سوآپ هستند، به ژئوپلیتیک کشور واسط گره بخورد. برای مثال پاکستان که نیازمند گاز است، علاوه بر اینکه به کشور صادرکننده نیاز راهبردی پیدا می‌کند، چنین نیازی را به کشور واسط هم می‌یابد چراکه اگر لحظه‌ای انتقال گاز متوقف شود، این موضوع لطمات زیادی برای پاکستان خواهد داشت.
خورسند افزود: با نگاهی اقتصادی با انجام هر سوآپ ایران کسب درآمد خواهد کرد. همچنین به لحاظ امنیتی نیز قاعدتا ایران به دلیل نیاز از پیش تعیین‌ شده کشورها در قراردادها، حداقل از سوی کشورهای مبدا و مقصد سوآپ، دچار تنش و تهدید فیزیکی و نظامی نخواهد شد. بنابراین در شرایطی که خودمان نمی‌توانیم دست به فروش نفت و گاز کشور بزنیم، می‌توانیم از طریق سوآپ منافع اقتصادی کسب کنیم و به عنوان هاب ترانزیت مطرح شویم.