ایران تیمی «سخت‌بباز»

دل مشغولی های ساوت‌ گیت؛

تیم ملی فوتبال کشورمان در نخستین بازی خود در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف تیم قدرتمند انگلیس خواهد رفت؛ دیداری که انگلیسی‌ها به دنبال ۳ امتیاز آن هستند؛ اما کی‌روش و شاگردانش حریف آسانی برای آنها نخواهند بود.

ایران تیمی «سخت‌بباز»

 


 


تیم ملی فوتبال کشورمان در نخستین بازی خود در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف تیم قدرتمند انگلیس خواهد رفت؛ دیداری که انگلیسی‌ها به دنبال ۳ امتیاز آن هستند؛ اما کی‌روش و شاگردانش حریف آسانی برای آنها نخواهند بود.
ساوت‌گیت سرمربی تیم ملی انگلیس قطعا به شاگردانش یادآوری کرده که ایران تیمی «سخت‌بباز» است. مصداق این موضوع بازی ایران با تیم‌های قدرتمندی مثل آرژانتین، پرتغال و حتی اسپانیا در
 ۲ جام جهانی پیشین است.  با این حال بازیکنان انگلیس که در تیم‌های مطرح باشگاهی بازی می‌کنند آنقدر باکیفیت هستند که توقف آنها در خوشبینانه‌ترین حالت هم کاری بسیار سخت است.
با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد که ساوت‌گیت روی کدام نقاط ضعف تیم ایران دست خواهد گذاشت و چه تاکتیک‌هایی را برای باز کردن دروازه بیرانوند در نظر خواهد گرفت. یکی از محتمل‌ترین تاکتیک‌های کی‌روش در جام جهانی و به خصوص در بازی با انگلیس، تجمع بازیکنان ایران در یک سوم دفاعی و انجام بازی درگیرانه در میانه میدان است. به همین خاطر ساوت‌گیت با علم به این موضوع خطوط دفاعی و حمله انگلیس را با کمترین فاصله خواهد چید تا از این طریق فشار بیشتری به سیستم دفاعی تیم ایران وارد شود.
مهدی طارمی می‌تواند مقابل انگلیس بازیکن کلیدی تیم ایران باشد؛ به شرط اینکه بازیکنی را در کنار خود ببیند که بتواند او را تغذیه کند؛ اگر سردار آزمون تا بازی امروز به شرایط آرمانی دست پیدا کند آن وقت طارمی دیگر مهاجم نوک نخواهد بود و به عنوان وینگر چپ بازی خواهد کرد. البته بعید است آزمون مقابل انگلیس از ابتدا بازی کند و به احتمال فراوان مهدی ترابی وینگر چپ تیم ملی در این بازی خواهد بود.
۲ مدافع کناری تیم ایران پرکارترین بازیکنان این تیم در بازی با انگلیس خواهند بود؛ چرا که بارانی از سانترهای بازیکنان انگلیس را در بازی با ایران شاهد خواهیم بود. مشخص نیست کی‌روش کدام بازیکنان را برای مدافعان کناری خود انتخاب خواهد کرد؛ اما به نظر می‌رسد صادق محرمی و احسان حاج‌صفی به عنوان مدافعان کناری در ترکیب ثابت تیم ملی قرار بگیرند.
مهار هری کین و فودن و سایر بازیکنان هجومی انگلیس را هم باید به چالش‌های کی‌روش در بازی با انگلیس اضافه کرد. محمدحسین کنعانی‌زادگان قطعا در ترکیب اصلی تیم ملی حاضر خواهد بود؛ اما مشخص نیست از بین شجاع خلیل‌زاده، مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی کدام بازیکن در کنار کنعانی‌زادگان قرار خواهد گرفت.
اگر تیم ایران بتواند در بسته نگه داشته دروازه‌اش در نیمه اول بازی با انگلیس موفق باشد آن وقت است که ساوت‌گیت برای نیمه دوم تاکتیک‌های هجومی‌تری در نظر می‌گیرد و این مسئله باعث خواهد شد طارمی یا سایر بازیکنان هجومی تیم ایران بتوانند خودشان را به دروازه انگلیس نزدیک‌تر کنند و حتی بتوانند گلزنی کنند.