«انتخابات فریبنده»، هوشیار باشیم

انتخابات آمریکا برای بسیاری از کشورهای جهان و سازمان های بین المللی به لحاظ سیاسی و اقتصادی و به ویژه مشخص شدن تکلیف شخص دونالد ترامپ حائز اهمیت است. ایران نیز به سبب چالش های فراوان اقتصادی، سیاسی و امنیتی که در سطح منطقه ای وجهانی با آمریکای ترامپی دارد، تحولات این انتخابات را رصد می کند.

«انتخابات فریبنده»، هوشیار باشیم

 

انتخابات آمریکا برای بسیاری از کشورهای جهان و سازمان های بین المللی به لحاظ سیاسی و اقتصادی و به ویژه مشخص شدن تکلیف شخص دونالد ترامپ حائز اهمیت است. ایران نیز به سبب چالش های فراوان اقتصادی، سیاسی و امنیتی  که در سطح منطقه ای وجهانی با آمریکای ترامپی دارد، تحولات این انتخابات را رصد می کند.
اخیراً نیز با انتشار پیش نویس برنامه جامع دموکرات ها از سوی جوبایدن، درصورت پیروزی در انتخابات، برخی از سیاسیون داخلی ایران را در فضای مجازی به واکنش واداشت. واکنش هایی که از امیدواری و ابراز خرسندی از بابت بازگشت به برجام و گفتگوی با ایران و عدم برنامه برای تغییر رژیم از سوی آمریکا مطرح شده بود.
اما مسئله اصلی که بعضاً فراموش می شود اینجاست که در آمریکا نیز فضای انتخابات همراه با هیجان و برخورد مستقیم با عملکرد طرف مقابل برای تخریب آن می باشد. درحال حاضر دموکرات ها نیز در چنین وضعیتی هستند و جو بایدن برای پیشی گرفتن از ترامپ، سعی دارد برنامه های جدید خود را منطقی و موثر جلوه دهد.
درحالی که تجربه نشان داده است، سیاست کلی و اجرایی آمریکا در برخورد با ایران، با رفت و آمد دموکرات ها و جمهوری خواهان در کاخ سفید تغییر چندانی نمی کند و تنها نحوه روش های اجرایی آنها در رسیدن به هدف متفاوت است. از قضا اگر نگاهی اجمالی به عملکرد این
دو حزب داشته باشیم، می بینیم که بیشترین فشارها و تحریم های سیاسی و اقتصادی از سوی دموکرات ها علیه ایران پایه گذاری و وضع شده است.
نکته دیگر اینکه اظهارات بایدن درمورد برجام از سوی برخی رسانه ها و شخصیت های سیاسی داخلی به خوبی منعکس نشده است. بازگشت به برجام که از سوی بایدن مطرح شده، دقیقاً مصداق خواست ترامپ برای برگزاری یک مذاکره جدید با ایران است!. دقیقاً هدف یکی است و نحوه مطرح کردن آن فرق کرده است. دموکرات ها ادعای بازگشت به برجام و از سرگیری مذاکرات جدید با ایران را دارند. مسلماً شرایط برجام تغییر کرده و آمریکایی ها در قالبی جدید حتی با جوبایدن برای مذاکرات اقدام خواهند کرد.  چرا که بسیاری از شرایطی که در برجام بوده از سوی طرفین تغییرات فراوان داشته است . این خواسته را دونالد ترامپ نیز مطرح کرده بود و خواستار مذاکرات و برجام جدید شده بود.
همچنین مطرح کردن عدم برنامه داشتن برای تغییر رژیم ایران از سوی بایدن، دقیقاً از سوی ترامپ نیز بارها تکرار شده، اما واقعیت این است که هر دو طرف تا آنجا که بتوانند درصدد تضعیف ایران در
حوزه های مختلف هستند.
موضوع گفتگو با ایران و بهره گیری از گزینه دیپلماسی نیز حرف جدیدی نیست که از بابت شنیدن آن امیدواری بی جهت برای ما دست دهد. همین صحبت ها را عیناً می توان از سوی ترامپ نیز مشاهده کرد. حتی ترامپ بارها بدون واسطه گری و پیغام فرستادن به دنبال مذاکره مستقیم با ایران بوده است.
جان کلام اینکه دموکرات یا جمهوری خواه در آمریکا، هیچ تفاوتی باهم ندارند و تغییر شگرفی در نحوه ارتباط با ایران به وجود نخواهد آمد. چرا که سررشته تصمیمات و سیاست گذاری ها در لابی های پنهان ایالات متحده اتخاذ می شود و تجربه نشان داده که هیچگاه این لابی ها برنامه صادقانه ای برای بهبود روابط و تعامل با ایران ندارند.

hamidasgari2020@yahoo.com