تنها کسب و کارها قربانی فیلترینگ شدند

پس از اعمال محدودیت ها بر شبکه های اجتماعی که درآن علاوه بر پیام رسانی، فعالیت های اقتصادی گسترده ای صورت می گرفت، مسئولان از جایگزینی نسخه های ایرانی صحبت کردند که متأسفانه هرچه پیش رفتیم ناکارآمدی آنها در تامین نیازهای کاربران بیشتر هویدا شد و از این مرحله به بعد دیگر پاسخگویی از سوی متولیان صورت نگرفت!.

تنها کسب و کارها قربانی فیلترینگ شدند

 


پس از اعمال محدودیت ها بر شبکه های اجتماعی که درآن علاوه بر پیام رسانی، فعالیت های اقتصادی گسترده ای صورت می گرفت، مسئولان از جایگزینی نسخه های ایرانی صحبت کردند که متأسفانه هرچه پیش رفتیم ناکارآمدی آنها در تامین نیازهای کاربران بیشتر هویدا شد و از این مرحله به بعد دیگر پاسخگویی از سوی متولیان صورت نگرفت!.
محدودیت های صورت گرفته از بابت کنترل برخی مسائل امنیتی در بحبوحه اعتراضات بود که مخاطب اصلی آن جوانان بودند. اما امروز می بینیم که به صورت علنی و با پلاکاردهای تبلیغاتی فروش فیلترشکن(VPN) به صورت گسترده در سطح شهرها وجود دارد و اکثر کافی نت ها و ارائه کنندگان خدمات یارانه ای این سرویس را به مشتریان می دهند و پول های خوبی هم دریافت می کنند.
 نکته اینجاست که مخاطب اصلی این فیلترینگ از آن عبور کرده و آن را دور زده است. امروز شاهد حضور گسترده جوانان در فضای اینستاگرام و واتساپ هستیم و ویدئوها و پست ها بیش از پیش ارسال می شوند!. اما قربانی اصلی این اقدام حقیقتاً فضای اقتصادی و کسب و کارهایی بودند که دیگر نمی توانند روند فروش خود را داشته باشند و یا به صورت عادی و استاندارد با شرکای تجاری خود در خارج از کشور ارتباط بگیرند.
اینکه چند میلیون نفر و چند میلیون شغل با این محدودیت ها دچار آسیب شده اند به جای خود قابل بررسی است، اما واقعاً آیا نباید میزان اثربخشی تصمیمات درکشورمان مورد توجه باشد. آیا تصمیم و اقدامی که اثربخشی کافی و هدفمند نداشته باشد، نمی تواند مورد بازنگری قرار گیرد؟!