نوسانات ارزي و تاثیر آن بر زندگی مردم

يك نكته از هزاران

گفتن ندارد كه نوسانات ارزي كه معمولا به سمت رشد و افزايش نرخ ارز پيش مي‌رود، موجب افزايش قيمت‌ها در تمام عرصه‌هاي مختلف بازار مي‌شود؛ هيچ استثناي خاصي هم در اين مورد وجود ندارد، گران شدن نوساني ارز، به معناي گران شدن تمام كالاهاي منقول و غيرمنقول مورد نياز مردم است. گران شدني كه با نزول نرخ ارز، به جاي نخست خود و به قيمت اصلي بازنمي‎گردد. با افزایش قیمت‌ها طبعا از توانايي خريد طبقه متوسطي كه دستمزد ثابت دارد کاسته می‌شود.در شرايط امروز یک کارگر یا کارمند نمي‎تواند با تداوم این شرایط خرج و هزينه خود و خانواده را تطابق دهد و سر و ته ماجرا را به‎نوعي به هم وصل كند. كارگر و کارمندی که روزگاری می‌توانست با وام‌هاي دوره‌اي برخي كاستي‌هاي زندگي خود را برطرف كند، الان اما با وام گرفتن-اگر بتواند با شرايط سختگيرانه‌تر بانك‎ها به اين وام‎ها دست بيابد- تنها مشكلي بر مشكلات خود مي‌افزايد.

 


گفتن ندارد كه نوسانات ارزي كه معمولا به سمت رشد و افزايش نرخ ارز پيش مي‌رود، موجب افزايش قيمت‌ها در تمام عرصه‌هاي مختلف بازار مي‌شود؛ هيچ استثناي خاصي هم در اين مورد وجود ندارد، گران شدن نوساني ارز، به معناي گران شدن تمام كالاهاي منقول و غيرمنقول مورد نياز مردم است. گران شدني كه با نزول نرخ ارز، به جاي نخست خود و به قيمت اصلي بازنمي‎گردد. با افزایش قیمت‌ها  طبعا از توانايي خريد طبقه متوسطي كه دستمزد ثابت دارد  کاسته می‌شود.در شرايط امروز یک کارگر یا کارمند نمي‎تواند با تداوم این شرایط خرج و هزينه خود و خانواده  را تطابق دهد و سر و ته ماجرا را به‎نوعي به هم وصل كند. كارگر و کارمندی که روزگاری  می‌توانست با وام‌هاي دوره‌اي برخي كاستي‌هاي زندگي خود را برطرف كند، الان اما با وام گرفتن-اگر بتواند با شرايط سختگيرانه‌تر بانك‎ها به اين وام‎ها دست بيابد- تنها مشكلي بر مشكلات خود مي‌افزايد.     
 همين مسئله را یک اقتصاددان، پيش از اين، پيش‌بيني كرده بود؛ اين‌كه  نوسانات ارزی فقر را عمیق‌تر می‌کند.به گفته كارشناسان اقتصادي، در اين حال، جاي سخن گفتن از خط فقر نيز محلي از اعراب ندارد چرا كه نوسان ارز، موجب شده است فقر،‌از حالت خطي خارج شده و به بردار بدل شود، زيرا ميزان فقر و شكل و چگونگي آن با توجه به شرايط محيطي و جغرافيايي نيز متفاوت شده است.
حالا حتي اگر طبقه متوسط بتواند خودش را بالاي خط فقر حفظ كند اما نمي‌تواند به برخي از نيازهاي خانواده پاسخ دهد، لاجرم خانواده متوسط در معرض انواع و اقسام مشكلات تغذيه‌اي، آموزشي، پوشاك و... قرار دارد. نزديك شدن به خط و بردار فقر قدرت انتخاب را از خانواده متوسط مي‌گيرد. در چنين وضعيتي  و در حال سقوط از طبقه خود به لايه‌هاي زيرين حق انتخاب و قدرت خريد خود را از دست می دهد. خانواده متوسط يارانه بگيري كه نتواند محل سكونت و كار و تحصيل خود را انتخاب كند، درگير همان نوع فسادي مي‌شود كه حاشيه شهرهابه واسطه آن، شهرها را تهديد مي‌كنند.
سقوط از طبقه به پائين شهر يا به حاشيه رفتن، نداشتن توان و حق انتخاب، جامعه را از نظر اخلاقي و معضلات اجتماعي تهديد مي‌كند و چنين است كه ناگهان در سه ماهه اخير گزارشي مي‌شنويم در مورد اين كه بيش از 50 درصد سارقان، افرادي بوده‌اند كه براي اولين‌بار به سرقت روي آورده‌اند، افرادي ناشي كه دقيقا به دليل باراولي بودن‌شان دستگير شده‌اند، اما مسلما اينان پس از طي دوره حبس‌شان، ديگر يك سارق ناشي باراولي نخواهند بود!    
اين بُعد از ماجراي نوسانات ارزي است كه نگران كننده است.