اکتشافات نفتی در جنوب غرب ایران

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت خبر داد:

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت خبر داد: اکتشافات نفتی در جنوب غرب ایران



مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از برنامه‌ریزی برای اکتشاف حداقل ۳ میلیارد بشکه نفت و ۳۰ تریلیون فوت‌مکعب گاز تا پایان برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: این مقدار اکتشاف بر مبنای حداقل بودجه تخصیص‌یافته تا پایان سال ۱۴۰۵ برآورد شده است.
به گزارش شانا، مهدی فکور در نشست با خبرنگاران گفت: مطابق برنامه پیشنهادی مدیریت اکتشاف به شرکت ملی نفت ایران، مقرر شده است در بازه زمانی پنج ساله (تا افق ۱۴۰۵) تولید حداقل ۳ میلیارد بشکه نفت خام و ۳۰ تریلیون فوت‌مکعب گاز طبیعی محقق شود.
وی افزود: تعهد این حجم از اکتشاف به‌صورت حداقلی و با کمینه میانگین بودجه چهار سال گذشته (معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) تهیه شده است و چنانچه مبالغ بودجه افزایش یابد، بی‌شک حجم اکتشاف‌ها نیز افزایش خواهد یافت.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در ادامه از انجام یک پروژه پژوهشی - عملیاتی در حوزه دریای عمان خبر داد و تصریح کرد: این پروژه اکنون حدود ۶۳ درصد پیشرفت داشته است و با شناسایی ذخایر مربوط به این حوزه، اکتشاف‌های گازی در محدوده آب‌های عمان قطعی خواهد بود.
فکور از شاخص‌ترین موارد مربوط به برنامه هفتم توسعه در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و گفت: افزایش تعداد دکل‌های حفاری به حداقل ۳۶ دستگاه دکل، انجام ۸۶۰۰ کیلومتر لرزه‌نگاری دوبعدی و رقم بی‌سابقه ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر لرزه‌نگاری سه‌بعدی و انجام عملیات اکتشافی در حوزه غیرلرزه‌نگاری در مساحت ۲۱۰ هزار کیلومتر از مهم‌ترین برنامه‌های اکتشافی در افق ۱۴۰۵ است.
وی با تأکید بر لزوم تسریع فرآیند اکتشاف در محدوده خلیج فارس گفت: در این حوزه قرار است تا ۱۶۰۰ کیلومتر لرزه‌نگاری دوبعدی و
 ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر نیز لرزه‌نگاری سه‌بعدی انجام شود.
 فعالیت‌های اکتشافی در مرزهای ایران جریان دارد
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران همچنین از اکتشاف در مرزهای دریایی و خشکی به‌عنوان مهم‌ترین اولویت اکتشافی صنعت نفت یاد کرد و افزود: اکنون فعالیت‌های اکتشافی مربوطه در همه استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، منطقه دشت مغان و مرز با ترکمنستان و هر نقطه دیگری که احتمال اکتشاف منابع هیدروکربوری وجود داشته باشد، در حال انجام است و می‌توان گفت هیچ نقطه مرزی نیست که مدیریت اکتشاف در آن فعالیت نداشته باشد.
فکور از شناسایی ساختارهای گازی و برون‌سپاری بلوک‌های اکتشافی به‌عنوان دیگر اولویت‌های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و ادامه داد: در حوزه برون‌سپاری بلوک‌های اکتشافی، مذاکرات سرمایه‌گذاری با سه مجموعه داخلی در حال انجام است که در صورت انجام توافق، قراردادهای مربوطه در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی امضا و فعالیت‌های توسعه‌ای با همکاری شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) انجام خواهد شد.
وی ارزش اقتصادی ناشی از این طرح را حدود ۲.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاران مایل‌اند به‌صورت مجزا و نه در قالب تیم مشترک در این حوزه وارد عمل شوند.
 برآورد ۱۶ میلیارد بشکه‌ای منابع هیدروکربوری ایران
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از ایران به‌عنوان کشوری که در قله انرژی دنیا ایستاده است، یاد کرد و گفت: بر اساس مطالعات سازمان زمین‌شناسی آمریکا که به‌تازگی اعلام شده است، ایران، روسیه و عراق سه کشوری هستند که تا سال‌ها می‌توانند فرآیند اکتشاف نفت و گاز را دنبال کنند، این در حالی است که دیگر کشورهای گازخیز و نفت‌خیز در سال‌های آینده اکتشاف‌هایی تازه نخواهند داشت و در بهترین حالت ممکن می‌توانند از میدان‌های کنونی خود نفت و گاز استخراج کنند.
فکور افزود: در ایران حوضه‌های رسوبی بیشتر در محدوده رشته کوه زاگرس یافت می‌شوند و گستردگی این رشته کوه، کشورهای ایران، عراق، ترکیه و روسیه را در برمی‌گیرد.وی ادامه داد: در تازه‌ترین برآورد آماری حجم منابع هیدروکربوری ایران، ۱۶ میلیارد مترمکعب (معادل نفت و گاز) برآورد می‌شود و با توجه به هزینه‌های پایین تولید نفت و گاز، یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز به‌شمار می‌رود.