ارتقای توسعه جامعه با آموزش بیمه

سال هاست که در هفته و روز گرامی داشت بیمه صرفا به برگزاری همایش های درون خانوادگی و گردهمایی های سازمانی بسنده می کنیم و به صورت یکطرفه سخنرانان و مدعوین به صورت کاملا رسمی بخشی از اهمیت صنعت بیمه و دستاوردهای آن صحبت می کنند کار تمام می شود.


سال هاست که در هفته و روز گرامی داشت بیمه صرفا به برگزاری همایش های درون خانوادگی و گردهمایی های سازمانی بسنده می کنیم و به صورت یکطرفه سخنرانان و مدعوین به صورت کاملا رسمی بخشی از اهمیت صنعت بیمه و دستاوردهای آن صحبت می کنند کار تمام می شود.
این درحالی است که نقش بیمه در زندگی امروز جوامع مختلف به قدری پررنگ و با اهمیت است که در اروپا و آمریکا افراد بعضا چند بیمه مختلف به خصوص در حوزه بیمه های عمر و زندگی دارند و بخشی از درآمد ماهانه و سالانه خود را به این موضوع اختصاص می دهند.
این مسئله به سبب فرهنگ سازی و آموزش کافی در حوزه خدمات بیمه و مزایای آن می باشد.
متأسفانه این فرهنگ در کشور ما کاملا متناقض و بر خلاف پتانسیل های بیمه ای در بهبود کیفیت زندگی فردی و جمعی جامعه می باشد.
درکشور ما به سبب عدم آموزش لازم و فرهنگ سازی مناسب در این عرصه، بیمه به عنوان یک هزینه اضافی از سوی اقشار مختلف تلقی
می شود. کارفرمایان درصدد فرار از آن از هستند و مردم به دنبال ارزان ترین بیمه برای وسایل نقلیه خود هستند. درحالی که حق بیمه نوعی تضمین و حاشیه امنیت دربرابر خطرها و حوادث غیرقابل پیش بینی است.
باید بپذیریم که سطح آموزش ما در حوزه بیمه های عمر و زندگی بسیار پایین و نازل است و کمتر افرادی هستند که در جامعه برای خود و دیگر اعضای خانواده بیمه عمر تهیه کرده باشد.
شکی نیست که نهادهای حمایتی درکشورمان تاکنون خدمات بسیاری برای اقشار ضعیف جامعه داشته اند، اما اگر تاکنون هزینه هایی که برای دادن یارانه نقدی و یا کمک های غیر نقدی به افراد را تا حدی به سمت بیمه های مختلف در حوزه کارافتادگی و یا بیمه های مسئولیت و عمر و زندگی اختصاص می دادند، امروز بخش قابل توجهی از مددجویان
تحت پوشش خدمات بیمه قرار می گرفتند و برای خود یک حاشیه امن ایجاد می کردند.
این فرهنگ و آموزش باید از پایه و در بدو فراگیری افراد در سنین پایین آغاز شود تا فرد نسبت به اهمیت بیمه توجیه باشد و هنگامی که زمان ورودش به جامعه رسید بتواند متناسب با فعالیتش بیمه های مناسب خود را گزینش کند.
امروز بخش سنگینی از بارمالی بردوش دولت به سبب عدم ورود بیمه ها در حوزه تامین منابع مالی برای جامعه است. اگر افراد در دوران اشتغال خود از بیمه های مناسب برخوردار بودند امروز نه به دولت فشار می آمد تا مدام درگیر افزایش حقوق ها در حوزه بازنشستگان باشد و نه مردم دچار مشکلات مالی و معیشتی به سبب عدم کفاف درآمدها پس از اشتغال می شدند.
بیمه دقیقا نقش حمایتی را در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی ایفا می کند و قادر است تکمیل کننده خدمات و برنامه های اجرایی کشور در مواجهه با مشکلات جامعه باشد. صنعت بیمه از چنان تنوعی در حوزه های مختلف برخوردار است که برای کوچکترین تا بزرگترین خطرهایی که زندگی فردی و اجتماعی افراد را تهدید می کند پوشش های منطقی و توجیه اقتصادی دارد و قادر است بسیاری از تبعات و تلفات را مدیریت کند.
اما این منوط به برنامه ریزی کلان برای ورود صنعت بیمه در
 لایه های مختلف زندگی و امورات جامعه می باشد و شرط آن نیز آموزش
و فرهنگ سازی متناسب با حوزه های مختلف بیمه ای است.