۴۵ هزار هکتار از اراضی همدان شور است

مدیر امور آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان همدان:

مدیر امور آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه چهار درصد از اراضی استان همدان بالای دو درصد ماده آلی دارد، گفت:۴۵ هزار هکتار از اراضی استان همدان در دشت همدان- قهاوند و فامنین- رزن دچار شوری شدند.

۴۵ هزار هکتار از اراضی همدان شور است


 


همدان-شهناز محمدی
مدیر امور آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه چهار درصد از اراضی استان همدان بالای دو درصد ماده آلی دارد، گفت:۴۵ هزار هکتار از اراضی استان همدان در دشت همدان- قهاوند و فامنین- رزن دچار شوری شدند.
امیر لاهوتیان ی به مناسبت روز جهانی خاک، با تأکید بر اینکه با توجه به اینکه کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، حفظ پایداری خاک از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: ۶۵ درصد از خاک های زراعی کشور کمتر از یک درصد ماده آلی دارد که این عدد در استان همدان ۶۶ درصد است.
وی با بیان اینکه از مجموع هشت میلیون هکتار اراضی آبی کشور فقط ۱.۲ میلیون هکتار جزء اراضی درجه یک و حاصلخیز محسوب می‌شود، تصریح کرد:۴.۳ میلیون هکتار از خاک‌های کشور غیرحاصلخیز و دچار شوری هستند.
لاهوتیان با اشاره به اینکه برای تنوع زیستی باید خاک را حفظ کنیم، یادآور شد: تنها راهی که در سند راهبردی به آن رسیده‌ایم و در سطح وسیع افزایش ماده آلی خاک را داشته و نجات دهنده اراضی کشور باشد، انجام کشاورزی حفاظتی است.
این مقام مسئول ادامه داد: کشاورزی حفاظتی سه رکن دارد به طوریکه استفاده از ادوات خاکورزی حفاظتی، رعایت تناوب زراعی و حفظ بقایای گیاهی از ارکان کشاورزی حفاظتی هستند.
وی با بیان اینکه در ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان مطالعات تفصیلی انجام شده است، افزود:نتیجه مطالعات نشان داده در استان همدان بیش از ۷۰ درصد از خاک‌های استان جزء خاک‌های جوان هستند.
لاهوتیان در پایان ادامه داد: ۶۵ درصد از اراضی استان دچار کمبود فسفر، ۳۰ درصد کمبود پتاسیم، ۳۰ درصد کمبود مس، ۸۴ درصد کمبود روی و
 ۹۰ درصد کمبود آهن دارند.
 مطالعات تفصیلی خاک استان نشان داده است که ۷۰ درصد منابع خاکی همدان جوان و حاصلخیزاست
خاک به عنوان یک منبع طبیعی تجدیدناپذیر، پایه و اساس توسعه کشاورزی است بر همین اساس حفظ خاک برای امنیت غذایی و تضمین آینده پایدار ما ضروری می‏باشد.
لاهوتیان با بیان اینکه تنها راه نجات خاک انجام کشاورزی حفاظتی است، عنوان کرد:امنیت غذایی و تغذیه ی سالم متکی بر خاک های سالم است که اساس سیستم‎های غذایی ما هستند.
در ادامه نیز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به نقش کشاورزی حفاظتی در حفظ منابع آب و خاک استان اشاره کرد و افزود:با هزینه کرد 195 میلیارد ریالی سازمان، سال گذشته 110 هزار هکتار از اراضی استان تحت کشاورزی حفاظتی قرار گرفتند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی با بیان اینکه
 900 هزار هکتار مزارع همدان زیرکشت محصولات باغی و زارعی است، عنوان کرد: در همین راستا موفق شدیم
تا چهار میلیون تن کشت گیاهی نیز انجام دهیم.
وی با اشاره به فرارسیدن روز جهانی خاک تاکید کرد: روز جهانی خاک مستلزم شناخت و حمایت از مدیریت خاک در کنار پایداری آن است.
پرورش همچنین افزود: کشاورزی پایدار یک راهبرد مدیریتی است که باعث به حداقل رساندن تاثیرات منفی برمحیط زیست و فراهم کردن تولید و سودمندی مزرعه در هر زمان و مطابق با شرایط اجتماعی
می شود.معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه تشکیل یک سانتی‌متر خاک بیش از ۳۰۰ سال زمان می‌برد، تصریح کرد:باید بتوانیم با اقدامات خود این موهبت الهی را حفظ و از فرسایش آن جلوگیری کنیم.پرورش به کاهش مواد آلی خاک در استان اشاره کرد و گفت:با توجه به بی‌مهری‌هایی که به خاک شده مواد آلی خاک‌ها به شدت رو به کاهش است.او با بیان اینکه مواد آلی نقش اساسی و حیاتی در خاک دارد، تصریح کرد:کشاورزی حفاظتی به عنوان یک طرح مهم در این زمینه است که هدف آن حفظ منابع آب و خاک، افزایش منابع آلی خاک و بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید است.