تأکید وزیر نفت بر اجرایی شدن بند «ه» تبصره ۱۸ وزارت نفت

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری مطرح کرد:

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری مطرح کرد: تأکید وزیر نفت بر اجرایی شدن بند «ه» تبصره ۱۸ وزارت نفت



معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به اهمیت فعال شدن بند «ه» (منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت نفت) در سال ۱۴۰۱ گفت: وزیر نفت تأکیدی ویژه‌ در زمینه فعال شدن این بند با هدف حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.
به گزارش شانا، وحیدرضا زیدی‌فرد در نشست تخصصی «راهبردهای تأمین مالی، اعتباری و تجاری‌سازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان» در حاشیه «نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان» در محل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در دولت سیزدهم، وزارت نفت بنا دارد نهایت حمایت را از صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت داشته باشد.
وی با اشاره به نامه‌نگاری‌های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با وزیر نفت درباره فعال شدن بند «ه» (منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت نفت) در سال ۱۴۰۱ افزود: مقام وزارت تاکید ویژه‌ای در زمینه فعال شدن این بند در راستای حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان دارند.
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری اظهار کرد: به‌منظور کمک به سرمایه‌گذاری از منابع داخلی شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای تابعه وزارت نفت برای تحقق برنامه‌های رشد، تولید، صادرات کالا و خدمات و حمایت از ساخت داخل و طرح‌ها یا پروژه‌های توسعه‌ای بخش‌های خصوصی و تعاونی، عاملیت تسهیلات یادشده در بند «ه» تبصره ۱۸ وزارت نفت به صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت واگذار شده است.
زیدی‌فرد با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ وزارت نفت تمرکز زیادی را روی اجرایی شدن تبصره ۱۸ داشت، تصریح کرد: در این زمینه پارسال در قالب این تبصره توانستیم تسهیلاتی قابل‌توجه‌ از طریق بانک‌های عامل به شرکت‌های دانش‌بنیان بدهیم.
 نفوذ فناوری در شرکت‌های بزرگ و صنایع بالغ داشته باشیم
در ادامه حسین حیرانی، رئیس کارگروه تحول اقتصادی دانش‌بنیان دولت سیزدهم با بیان اینکه افزایش سهم کالا و خدمات دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی و افزایش اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار کار از مهمترین شاخص‌های تحول در دانش‌بنیان‌ شدن صنعت نفت کشور است، گفت: دولت تلاش می‌کند از تمرکز صرف بر عرضه‌محوری و توسعه کمی شرکت‌های دانش‌بنیان بپرهیزد و روی تقاضامحوری و اثر بخشی آنها در حل مسائل اساسی کشور تمرکز داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه باید از تمرکز روی شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا با اثرگذاری محدود در اقتصاد پرهیز کرده و توجه بیشتری بر نفوذ فناوری در شرکت‌های بزرگ و صنایع بالغ داشته باشیم، اظهار کرد: سیاست کاری ما امروزه تخصیص منابع مالی به به فناوری‌های نوظهور و تحول‌آفرین در کشور است.
حیرانی سهم پایین ارزش محصولات دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی و سهم پایین شرکت‌های بزرگ کشور در هزینه‌کرد تحقیق و توسعه کشور را از مهمترین چالش‌های کنونی توسعه فناوری در کشور دانست و افزود: یکی از علل وجود این چالش‌ها التزام نداشتن به مأموریت توسعه فناوری و نوآوری در دستگاه‌های اجرایی و خطرهای پرشمار در مسیر ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به مسائل اصلی کشور است.