کنسرسیوم ایجاد شعب مشترک با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی تشکیل نشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی: کنسرسیوم ایجاد شعب مشترک با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی تشکیل نشد



رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر قانون تاسیس شعب مشترک بین دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی و دانشگاه‌های کشور گفت: در عمل کمتر شاهد تشکیل یک کنسرسیوم واقعی برای این مهم هستیم.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در دومین کارگاه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در علوم پزشکی که با میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد، با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه بین‌المللی‌سازی به تبیین برخی راه‌حل‌های موجود براساس واکاوی این چالشها پرداخت.
وی گفت: براساس تحلیل سال‌های اخیر در حوزه بین‌المللی‌سازی همه ظرفیت‌های علمی و آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی به کفایت مورد استفاده قرار نگرفته است و علی‌رغم وجود ظرفیت‌های قانونی موثق و سازنده در این زمینه بسیاری از ظرفیت‌یابی‌ها در عرصه گسترش و ارتقای جایگاه‌های نوین آکادمیک درحوزه بین‌الملل در دانشگاه‌های علوم پزشکی به حد مطلوب نرسیده است.
به گفته زالی این موضوع نشان دهنده نیاز به یک نقشه تحلیلی برای برون رفت از این چالش‌ها و طراحی برنامه‌های نوین برای چشم اندازهای توسعه آتی است.
  لزوم تاسیس شعب مشترک بین دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی و دانشگاه‌های کشور
وی به تکلیف دانشگاه‌های کشور (وزارت بهداشت و وزارت علوم) در خصوص تخصیص پنج درصد از ظرفیت آموزشی دانشگاه به دانشجویان بین‌الملل اشاره کرد و یادآور شد: در اصل ۶۴ قانون توسعه ششم نیز به صراحت بر تاسیس شعب مشترک بین دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی و دانشگاه‌های کشور تاکید شده اما درعمل کمتر شاهد تشکیل یک کنسرسیوم واقعی بین یک دانشگاه معتبر بین‌المللی با دانشگاه‌های داخلی کشور بودیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با توجه به این که در آستانه تحلیل برنامه توسعه هفتم قرار داریم پیشنهاد داد موضوع در این کارگاه مورد بررسی قرار گیرد تا تحلیل برنامه توسعه هفتم به صورت عملیاتی‌تر و عملگرایانه‌تر انجام شود.
زالی با اشاره به این که بین‌المللی‌سازی قسمتی از نقشه عمومی دیپلماتیک کشور است گفت: هر گونه فراز و فرود در وسعت و عمق کمی و کیفی روابط و تعاملات بین‌المللی‌ می‌تواند در این حوزه تاثیرگذار باشد و جریان‌سازی دیپلماتیک سیال‌تری را در مجموع کشور می‌طلبد.
  مرجعیت علمی؛ یکی از اهداف بلندمدت دانشگاه‌های علوم پزشکی
وی مرجعیت واقعی را به این مفهوم دانست که در یک موضوع برتری لازم را از نظر دانش و مهارت در آن رشته به صورت کافی فراهم کنید و به عنوان نقطه کانونی آموزش آن در عرصه بین‌المللی‌ شناخته شوید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مرجعیت علمی را یکی از اهداف بلندمدت دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد و با اشاره به تلاش‌های سختکوشانه دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه در سال‌های اخیر یادآور شد که با وضعیت آرمانی هنوز فاصله داریم.
زالی بین‌المللی‌سازی را بخشی از جریان‌های اقتصادی آموزش برشمرد و گفت: امروز نگاه به آموزش بین‌المللی‌ نگاهی همراه با رگه‌های اقتصادی است. بنابراین تمام اصول و الفبای تجاری‌سازی در همه ابعاد مربوطه بر آن مترتب است و نمی‌توان با نگاه غیراقتصادی و غیرمنطقی و به دور از الفبای تجاری‌سازی به حوزه بین‌المللی‌سازی نگاه کرد.
به گفته وی امروز به آموزش به عنوان یک کسب و کار (business) توجه می‌شود بنابراین این موضوع در حوزه رقابتی تجاری‌سازی بین‌المللی‌سازی آموزش بسیار مهم است.
 ضرورت طراحی نقشه آمایش کمبودهای آموزشی منطقه ای
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به ضرورت طراحی نقشه آمایشی کمبودهای آموزشی منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: حدود ۲۷ کشور در حوزه آسیای جنوب شرقی قرار دارند که می‌توان کمبودهای آموزشی این کشورها را شناسایی کرد گرچه ممکن است این نیازها جزو اولویت‌های آموزشی کشور نباشد اما باید مورد توجه قرار گیرد.
وی به وجود اختلاف بین ارزشیابی‌های بین‌المللی‌سازی و مدارک علمی ملی در برخی رشته‌ها در مقاطع، کوریکولوم، درجه و گواهی نهایی اشاره کرد و یادآور شد: این اختلاف گاهی می‌تواند سدی برای توسعه روابط بین‌المللی‌سازی باشد و پیشنهاد می شود در این کارگاه نحوه معادل سازی نیازهای آموزشی منطقه‌ای و ملی بررسی شود.