آیا یک نیروگاه خورشیدی در فضا واقعا کار می‌کند؟

تلاش‌های مستمر ادامه دارد؛

۲. این فناوری ۱۳ برابر بیشتر از یک نیروگاه زمینی انرژی تولید می‌کند

 



قسمت دوم
2. این فناوری ۱۳ برابر بیشتر از یک نیروگاه زمینی انرژی تولید می‌کند
ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در فضا مطمئنا کار آسانی نیست اما به نظر می‌رسد که حداقل برای برخی کشورها مزایایی دارد. طرفداران این فناوری ادعا می‌کنند که یک نیروگاه خورشیدی در مدار زمین، ۱۳ برابر بیشتر از یک نیروگاه مشابه خود در بریتانیا انرژی تولید می‌کند.
نیروگاه‌های خورشیدی مبتنی بر فضا به راحتی میزانی از نیرو را تولید می‌کنند که با برق خروجی نیروگاه‌های هسته‌ای مطابقت دارد.
ساخت یک نیروگاه خورشیدی در فضا، هزینه هنگفتی خواهد داشت. با وجود این، به گفته «اندرو ویلسون»(Andrew Wilson)، پژوهشگر آزمایشگاه مفاهیم فضایی پیشرفته در «دانشگاه استرثکلاید»(University of Strathclyde)، این نیروگاه پس از ساخت می‌تواند بسیار سریع‌تر از هر فناوری تولید انرژی تجدیدپذیر زمینی، هزینه خود را پرداخت کند.
3. این فناوری، برق کاملا تمیز را فراهم می‌کند
انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا، مشکلات اصلی بیشتر فناوری‌های تولید انرژی تجدیدپذیر را ندارد. در فضا خورشید همیشه می‌درخشد. هیچ ابری هرگز مانع رسیدن پرتوهای خورشید به آرایه‌های فتوولتائیک نمی‌شود و اگر مدار عاقلانه انتخاب شود، حتی می‌توان از مشکلات مربوط به شب نیز اجتناب کرد. یک نیروگاه خورشیدی در فضا بر خلاف همتای خود در زمین یا یک نیروگاه بادی دور از ساحل، سالانه مقدار ثابتی از انرژی را فراهم می‌کند. این نیرو، شبکه‌های برق زمینی را با سرعت ثابت تغذیه می‌کند؛ بدون این که اپراتورها نگران خاموشی‌های مزاحم باشند.
با وجود این، طرفداران انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا انتظار ندارند که الکتریسیته حاصل از آن، انرژی‌های تجدیدپذیر زمینی را بیرون ببرد. آنها فکر می‌کنند که انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا باید جایگزین نیروگاه‌هایی شود که در حال حاضر برای تامین نیازهای انرژی در زمانی که خورشید نمی تابد و باد نمی وزد، به کار می‌روند.
ویلسون گفت: نکته‌ای که در مورد انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا اهمیت دارد، این است که می‌توان سطوح بسیار بالایی از انرژی را مانند نیروگاه‌های هسته‌ای تحویل داد. بدون انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا، ما احتمالا به دنبال ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتری خواهیم بود.
ادامه دارد...
*ایسنا