واردات خودرو برای کدام قشرجامعه است

همانطور که انتظار می رفت بحث واردات خودرو همچون همیشه مسیری جدا از توان اقتصادی اقشار متوسط و ضعیف جامعه را طی می کند و خودروهایی که وارد می شوند هیچگاه به دست مصرف کنندگان حقیقی نمی رسد و صرفاً بازار خودروهای خارجی را داغ تر خواهد کرد.

واردات خودرو برای کدام قشرجامعه است


 

همانطور که انتظار می رفت بحث واردات خودرو همچون همیشه مسیری جدا از توان اقتصادی اقشار متوسط و ضعیف جامعه را طی می کند و خودروهایی که وارد می شوند هیچگاه به دست مصرف کنندگان حقیقی نمی رسد و صرفاً بازار خودروهای خارجی را داغ تر خواهد کرد.
امروز می بینیم که برخی خودروسازان در نقش واردکننده خودرو اقدام به واردات محصولاتی کرده اند که قیمت پایه آن بین 1.6 تا
 1.8 میلیارد تومان مشخص شده تا در بورس کالا به مزایده گذاشته شود و به بالاترین پیشنهاد واگذار گردد.
این سبک و سیاق مدیریت بازار خودرو هیچ سنخیتی با برنامه ها و وعده های دولت در حوزه حمل و نقل ندارد. چرا که این مدل واردات دردی از مردم عادی و اقشار متوسط جامعه دوا نمی کند. قیمت خودرو به قدری بالا رفته است که خرید پراید هم برای سخت و دشوار گردیده است.
یکی از اولویت های واردات خودرو نوسازی و بروزرسانی خودروهای حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ می باشد. کدام مدل از خودروهای وارداتی و لیست شده در بورس کالا قرار است با قیمت های میلیاردی تبدیل به تاکسی و سواری های درون شهری گردد؟! آیا قرار است راننده تاکسی ها با ماشین های شاسی بلند به مسافرکشی و آژانس و
تاکسی های اینترنتی بروند.
دیگر مسئله در ضرورت واردات افزایش خودروهای روز دنیا با سیستم آلایندگی استاندارد می باشد که بتواند قدری از آلودگی هوای کلانشهرها بکاهد. امروز به سبب عدم توانایی اقتصادی مردم در تعویض خودروهای فرسوده خود شاهدیم که خودروهایی باعمر بیش از 20 تا 30 سال همچنان در حال تردد هستند و با یک معاینه فنی ساده مجوز تردد می گیرند. قرار بود واردات این ماشین های فرسوده را از دور خارج کند، اما کدام یک از مردمی که سوار پیکان هستند می توانند خودروی میلیاردی بخرند.
اما نکته ای دیگر اینکه باید کمی انصاف داشت و این پرسش را پاسخ داد که چه تعداد از مردم کشور از فعالیت های بورس کالا مطلع هستند و می توانند در این فضا وارد شوند و خودرو بخرند. متأسفانه نه اطلاع رسانی کافی و نه آموزش لازم در این زمینه وجود ندارد و همین سیستم فروش نیز تبدیل به فضایی انحصارگرایی کسانی است که از رانت اطلاعاتی بهره می برند و به ساز و کار آن واقفند.
انتظار می رود تا دولت در این زمینه وارد عمل شود و اجازه ندهد سرمایه های کشور صرف بازارگرمی و تجارت خودروسازان و واردکنندگانی گردد که جز کسب سود هدف دیگری ندارند و اهداف اجتماعی طرح واردات خودرو را نادیده می گیرند. واردات این خودروها با ارز ملی انجام می شود که سهم تمام ملت ایران است، لذا این درست نیست که سرمایه های ملی صرفاً برای کسانی مصرف گردد که از تمکن مالی برخوردارند.
طرح واردات خودرو باید منافع ملی و کل ملت ایران را تأمین کند تا اثرات سازنده و مفید آن ماندگار بماند. در غیر این صورت این طرح نیز همچون اسلاف خود صرفاً جیب برخی نهادها و اشخاص را پرخواهد کرد.