مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت‌های فضایی سال ۲۰۲۳

مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت‌های فضایی سال ۲۰۲۳

 


قسمت اول
سال ۲۰۲۲ سال بزرگی برای انجام ماموریت‌های فضایی بود چرا که ناسا سرانجام موشک ماه جدید عظیم خود را پرتاب کرد و تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز اولین تصاویر علمی خود را منتشر کرد و اولین مأموریت دفاعی سیاره‌ای جهان نیز با موفقیت به یک سیارک برخورد کرد.
به گزارش ایسنا، سال جاری میلادی یعنی سال ۲۰۲۳ نیز به همان اندازه جالب خواهد بود و ماموریت‌های فضایی جذابی در این سال انجام خواهد شد که در این خبر ما برخی از ماموریت‌هایی که انتظار می‌رود سال ۲۰۲۳ انجام شوند را نام برده‌ایم.
  پرتاب کاوشگر سایکی
فضاپیمای سایکی(Psyche) ناسا که قرار است در اکتبر ۲۰۲۳ پرتاب شود و چند سال بعد به کمربند سیارک‌ها برسد، به دور دنیایی خواهد چرخید که به سختی از زمین قابل بررسی است و هرگز از آن بازدید نشده است. هدف ماموریت سایکی ناسا یک سیارک غنی از فلز به نام سایکی(Psyche) است که در کمربند اصلی بین سیاره مریخ و مشتری قرار دارد و یک دنیای ناشناخته در فضای بیرونی است. از دید تلسکوپ‌های زمینی و فضایی، این سیارک به صورت یک لکه تیره به نظر می‌رسد.آنچه دانشمندان توانسته‌اند درباره آن از داده‌های رادار بیاموزند این است که شکل آن تا حدودی شبیه سیب‌زمینی است و در جهت محیط پیرامون می‌چرخد.
با تجزیه و تحلیل نور منعکس شده از سیارک، دانشمندان فرض می‌کنند که سیارک سایکی به طور غیرعادی غنی از فلز است. یک فرضیه احتمالی این است که احتمالا این سیارک در اوایل تاریخ منظومه شمسی و به عنوان هسته یک خرده‌سیاره یا به عنوان یک ماده اولیه اصلی که هرگز ذوب نشده، شکل گرفته است. هدف این ماموریت کشف این موضوع است و در این فرآیند، آنها انتظار دارند به سوالات اساسی در مورد نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی ما نیز پاسخ دهند. به جسمی متشکل از سنگ، غبار و دیگر موادی که ابر اولیه منظومه خورشیدی ما را تشکیل می‌دهد، خرده‌سیاره می‌گویند. ابعاد خرده سیاره‌ها از چندین متر تا چند صد کیلومتر متغیر است.
به نظر می‌رسد سایکی دارای سطحی ناهموار و پهن(۱۷۳ مایل یا ۲۸۰ کیلومتر، در عریض‌ترین حالت) از بالا به پایین باشد که جرم آن در همه جا یکسان نیست. برای مثال برخی از بخش‌های آن ممکن است جرم کمتری داشته باشند و برخی ممکن است فشرده‌تر و پرجرم‌تر باشند. بخش‌هایی از سایکی که جرم بیشتری دارند، گرانش بیشتری خواهند داشت و فشار قوی‌تری
بر فضاپیما اعمال خواهند کرد.