مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت‌های فضایی سال ۲۰۲۳

مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت‌های فضایی سال ۲۰۲۳



قسمت چهارم
پرتاب استارشیپ
موشک استارشیپ شرکت اسپیس ایکس، یکی از فناوری‌های حوزه هوافضا است که همه انتظار دارند در آینده بتواند تحولی را در گردشگری فضایی ایجاد کند. پرتاب این موشک برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است.
استارشیپ، یک سیستم حمل و نقل برای اعماق فضا است که بسیاری از کارشناسان صنعت و فضانوردان آن را یک عامل تغییر در اکتشافات فضایی و آینده سفرهای فضایی شامل گردشگری فضایی تجاری و تحقیقات بیشتر در حوزه هوافضا می‌نامند.استارشیپ به همراه موشک "سوپر هوی"
(Super Heavy) آن، یک سیستم حمل و نقل کاملا قابل استفاده مجدد است که برای حمل خدمه و محموله به ماه، مریخ و مدار زمین طراحی شده است. این پرتابگر فوق سنگین، بلندترین و قوی‌ترین وسیله پرتابی به شمار می‌رود که تاکنون ساخته شده، اما به همان اندازه مهم است که توجه داشته باشیم که این پیشرفت در مهندسی هوافضا، به ایجاد آینده‌ای سازگارتر با محیط زیست و پایدارتر در اکتشافات فضایی کمک می‌کند.
این پرتابگر دو مرحله‌ای، از اکسیژن مایع و متان مایع به عنوان سوخت استفاده می‌کند و از موتورهای "رپتور"(Raptor) قدرت می‌گیرد. این روش باعث کاهش قابل توجه هزینه پرتاب و افزایش فرکانس پرتاب می‌شود.
 موشک مداری بزوس
 رقیب میلیاردر ماسک، جف بزوس، شرکت هوافضای خود به نام بلواوریجین را دارد، اما برخلاف اسپیس ایکس، فقط موشکی با قابلیت پرواز زیر مداری(نیوشپرد) به پرواز درآورده است. این شرکت امیدوار است که در اواخر سال ۲۰۲۳، با اولین پرواز موشک مداری خود به نام New Glenn، این وضعیت را تغییر دهد. توسعه موشک‌های سنگین یک دهه پیش آغاز شد و اولین پرتاب آن تاکنون سه بار به تعویق افتاده است، اما اگر
 New Glenn در سال ۲۰۲۳ پرتاب شود، بلواوریجین می‌تواند رقابتی جدید را با اسپیس ایکس و «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی»(ULA) آغاز کند.
ادامه دارد...                                                              *ایسنا