تشکیل مرکز «رصد نخبگان داخل و خارج از کشور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان: تشکیل مرکز «رصد نخبگان داخل و خارج از کشور

 

»
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: بر اساس مصوبه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان، موظف شده‌ایم مرکز رصد نخبگان را در کشور تشکیل دهیم و طراحی و تدوین اساسنامه این مرکز تا پایان سال یا اوایل سال آینده انجام می‌شود.
«ناصر باقری مقدم» قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تشکیل بانک اطلاعاتی نخبگان خارج از کشور توضیح داد: بر اساس مصوبه هیات امنای خودمان، موظف شده‌ایم مرکز رصد نخبگان را در کشور تشکیل دهیم.
او تصریح کرد: این رصد نخبگان البته هم شامل رصد نخبگان ایرانی داخل کشور هم نخبگان‌مان در خارج از کشور می‌شود. ما مشغول تدوین و طراحی اساسنامه آن هستیم تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویبش کنیم.
باقری مقدم ادامه داد: بعد از شناسایی نخبگان قطعا از توانایی آن‌ها استفاده خواهیم کرد. تعداد نخبگان هنوز مشخص نیست به این دلیل که هنوز مرکز رصد راه اندازی نشده و نمی‌دانیم چه تعداد نخبه ایرانی خارج از کشور ساکن هستند.
او در مورد تفاوت و تشابهات عملکردهای مرکز رصد نخبگان بنیاد ملی نخبگان با رصدخانه مهاجرت ایران بیان کرد: آن رصدخانه مربوط به یک دانشگاه است و مرکز ما سازمانی حاکمیتی خواهد بود که بنیاد ملی نخبگان آن را تشکیل خواهد داد و ساز و کار خودش را دارد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در مورد زمان احتمالی آغاز به کار این مرکز نیز بیان کرد: براساس مصوبه باید اساسنامه راه اندازی مرکز رصد نخبگان را تا آخر سال بنویسم و تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده، آماده باشیم که اساسنامه مذکور را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسانیم.
باقری مقدم در مورد امکان بازگشت نخبگان به کشور از طریق این مرکز و همکاری با آن‌ها در مسائل داخل کشور نیز گفت: بله قطعا چنین تعاملی هیچ مشکلی ندارد و شدنی است.