کک‌سازی در ایران، تحریمی که به توانمندی رسید

کک‌سازی در ایران، تحریمی که به توانمندی رسید



به گزارش شانا، آذرماه سال ۹۸، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد فروش و انتقال کک نفتی و الکترود گرافیتی به ایران مشمول تحریم‌های واشنگتن شده است. پس از اقدام آمریکا و تحریم الکترود گرافیتی با هدف زمین زدن صنعت فولاد در دی‌ماه ۹۸، بلافاصله در کشور سازوکاری برای خودکفایی در زمینه مواد اولیه صنایع فولاد ایجاد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ایمیدرو در نشستی که برگزار شد، برنامه نهایی خود را برای تولید کک سوزنی و اسفنجی اعلام کردند. اما کک سوزنی چیست و کاربردهای آن چیست؟
 کک سوزنی و اهمیت آن
کک سوزنی شکلی خاص از کک نفتی است که با فناوری‌ پیچیده‌ای تولید می‌شود؛ بخش اعظم کک تأخیری تولیدی به‌صورت قطعات سخت، متخلخل و با شکل‌های نامنظم است که به‌دلیل شباهت به اسفنج سیاه به کک اسفنجی شهرت دارد.
گرافیت از ماده اولیه‌ای به نام کک ‌سوزنی تولید می‌شود. کک‌ سوزنی نیز از ماده‌ای به نام کک نفتی یا قطران (با ریشه زغال‌سنگ) به‌دست می‌آید که تولید آن با استفاده از فناوری‌های بسیار پیچیده و فوق‌پیشرفته امکان‌پذیر است. کک ‌سوزنی و الکترود گرافیتی دو ماده اصلی صنایع فولاد است که در صورت نبود این دو ماده، فعالیت کوره‌های قوس الکتریکی متوقف می‌شود.
خوراک اصلی واحد ککر، GSO  تولیدی واحد RFCC پالایشگاه است که برای تأمین بخش اعظم این خوراک، ابتدا VB تولیدی واحد تقطیر در واحد SDA به دو محصول میانی DAO و PITCH تبدیل و PITCH تولیدی به واحد قیرسازی فرستاده می‌شود. dao تولیدی نیز ابتدا برای تصفیه به واحد RCD ارسال می‌شود و از آنجا خوراک واحد RFCC شده و ته‌مانده برج MAIN COLUMN آن (CSO تولیدی) طی فرآیندهای پیش‌تصفیه و حذف ذرات جامد و جداسازی برش‌های سبک و سنگین محصول CSO به روش تقطیر، سولفورزدایی برش‌های سبک در یک فرآیند تصفیه هیدروژنی یا اکسیژنی (HDS OR ODS)، اختلاط مجدد دو برش و ارسال آن به واحد کک‌سازی تأخیری و تبدیل به کک سوزنی خام (Green Needle Coke) و محصولات سبک و میان تقطیر و ارسال کک سوزنی خام برای نهایی‌سازی مشخصات به واحد کلسیناسیون به کک سوزنی تبدیل می‌شود.
 از شکل‌گیری تفاهم‌نامه تا رونمایی از اسناد زنجیره ارزش
تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند بهمن‌ماه ۹۸ با حضور وزیر نفت و صنعت، معدن و تجارت (صمت) وقت بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمـان توسعـه و نوسـازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) امضا شد. با امضای این تفاهم‌نامه مقرر شد برای نخستین بار با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و ایمیدرو، واحد صنعتی تولید کک در دو پالایشگاه بندرعباس و شازند ساخته شده و کک سوزنی و اسفنجی موردنیاز صنایع فولادسازی در کشور از نفت کوره کم‌گوگرد تولیدی در این دو پالایشگاه تولید شود.
پایلوت این واحد در پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شده و با امضای این تفاهم‌نامه، زمینه ساخت این واحدها در دو پالایشگاه کشور فراهم و مقرر شد کک موردنیاز صنایع فولاد در مقیاس صنعتی تولید شود که این امر با توجه به شرایط تحریم‌ها، نقش مهمی در خودکفایی ایران در صنایع فولاد، داخلی‌سازی و نیز تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشت.