تبدیل سلامت جامعه به موضوعی فرعی

پر واضح است که سبد غذایی خانواده ها با ریزش و محدودیت های بسیاری مواجه شده و انواع مواد غذایی مغزی اعم از پروتئین و لبنیات به صورت محدود مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از خانواده ها حذف شده است

تبدیل سلامت جامعه به موضوعی فرعی

 


پر واضح است که سبد غذایی
خانواده ها با ریزش و محدودیت های بسیاری مواجه شده و انواع مواد غذایی مغزی اعم از پروتئین و لبنیات به صورت محدود مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از خانواده ها حذف شده است.
این مسئله سلامت عمومی جامعه را با تهدید و خطر جدی مواجه ساخته است. مسائلی همچون رشد کودکان و تغذیه مادران و ضرورت استفاده از برخی مواد در افراد سالمند، هزینه های درمانی و پزشکی را به صورت نامحسوس بالا برده است.
مشکلاتی همچون پوکی استخوان، کاهش سیستم ایمنی بدن در اطفال، گسترش مشکلات خونی، و زمینه سازی برای بروز انواع سرطان موضوعاتی جدی و خطرناک است که ارتباط مستقیم با تغذیه عمومی دارد. طبق اعلام کارشناسان حوزه سرطان، ایران در مرحله عبور از اپیدمی سرطان دستگاه گوارش است که متهم اصلی آن صنایع غذایی و کیفیت غذای مورد استفاده از سوی جامعه است.
متأسفانه این مسئله از نگاه مدیران و سیاست گذاران کشور از اولویت خارج شده و در رده مسائل فرعی و غیر ضرور قرار گرفته است. این مسئله جز با تقویت بنیه مالی خانواده ها به صورت مستقیم و یا برنامه ریزی برای افزایش کیفیت و تنوع سبد غذایی آنها با ارائه سبدهای کالا غیرممکن است. این انتظار وجود دارد تا دولت درکنار تمامی دغدغه هایی که دارد، مسئله سلامت و تغذیه جامعه را با اولویت مورد توجه قرار دهد. در غیر این صورت در
 آینده ای نه چندان دور تبعات و هزینه های گزافی را به لحاظ مالی و سلامت عمومی پرداخت خواهیم کرد.