راه اندازی رصدخانه برای بهبود وضعیت آمار محصولات کشاورزی

راه اندازی رصدخانه برای بهبود وضعیت آمار محصولات کشاورزی



مسئول رصدخانه کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی گفت:وضعیت ارائه آمار در بخش کشاورزی دقیق نیست و به همین منظور رصدخانه کشاورزی برای تهیه آمار دقیق محصولات زراعی راه‌اندازی شده است.
به گزارش مهر، کمال ربانی زاده، رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با شبکه رادیویی اقتصاد درباره فعالیت رصدخانه گفت: رصدخانه که در دولت سیزدهم شکل گرفته، موضوع رصد و پایش زنجیره‌های ارزش کالاهای اساسی کشاورزی را دنبال می‌کند از لحظه تأمین یا نهال و بذر تا مصرف کننده. در وزارتخانه تقریباً ۵ زنجیره داریم، زنجیره دام طیور، زنجیره زراعت، زنجیره شیلات و دو تا زنجیره دیگری هم است که این‌ها را از تأمین تا مصرف رصدخانه وظیفه دارد که محصولات آن را از نقطه شروع تا مصرف کنترل و رصد و برنامه ریزی کند. این از اهداف رصدخانه کشاورزی ایران است.
وی افزود: این یک مجموعه جدیدی است که اطلاعات را از جاهای مختلف می‌گیرد و به صورت داشبورد در اختیار مجموعه‌های تخصصی و معاونت‌های مربوطه قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند برنامه ریزی کنند و یک جوری تنظیم گری و برنامه ریزی در تولیدشان انجام شود. ما نقش اجرایی نداریم یکسری نرم افزارهایی باید تولید و آماده کنیم. در این حوزه بیشتر نقش اجرایی را تشکل‌ها و بخش‌های خصوصی دارند. وزارتخانه نقش برنامه ریزی و سیاستگذاری را دارد.
رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: رصدخانه به لحاظ سخت افزاری از سال ۱۴۰۰ کلید خورد، ولی فعالیت‌های فنی آن از ۱۴۰۱ و اواخر ۱۴۰۰ شروع شده است.