پرونده پیمانکاران ساختمانی در ایران چگونه است؟

تلفات و جان باختگان زلزله ترکیه و سوریه به صورت فزآینده در حال افزایش است و نمی توان به صورت دقیقی آماری از این دو کشور داد. اما در همین مرحله امداد رسانی و آواربرداری ابتدایی دستگاه قضایی ترکیه وارد عمل شده و به سرعت بیش از ۱۰۰ پیمانکار ساختمانی حقیقی و حقوقی را بازداشت کرده اند تا نسبت به عملکرد آنها در کیفیت ساخت ساختمان های تخریب شده تحقیق و بازرسی صورت گیرد.

پرونده پیمانکاران ساختمانی در ایران چگونه است؟

 


تلفات و جان باختگان زلزله ترکیه و سوریه به صورت فزآینده در حال افزایش است و نمی توان به صورت دقیقی آماری از این دو کشور داد. اما در همین مرحله امداد رسانی و آواربرداری ابتدایی دستگاه قضایی ترکیه وارد عمل شده و به سرعت بیش از 100 پیمانکار ساختمانی حقیقی و حقوقی را بازداشت کرده اند تا نسبت به عملکرد آنها در کیفیت ساخت ساختمان های تخریب شده تحقیق و بازرسی صورت گیرد.
وقتی پای رسیدگی قضایی در قصور و اشتباه مسببین حادثه ای به میان می آید، مردم آسیب دیده علیرغم دادن تلفات جانی و مالی، امیدوار می شوند که حق و حقوقشان به زیر آوار نمی رود و در بوروکراسی های پیدا و پنهان گم نمی شود.
همین مسئله را در مورد وضعیت ساخت و سازها در کشورمان مقایسه کنیم. تاکنون شهرها و استان های بسیاری در سراسر کشور دچار زلزله شده اند و ساختمان ها و منازل مسکونی دچار تخریب یا ویرانی کامل گردیده اند. آیا این ساخت و سازها با مجوز بوده یا خیر؟. قطعاً جواز ساخت صادر شده و مراحل قانونی ساخت و ساز باز نظارت مهندسین ناظر پیش رفته است. آیا درهنگام زلزله و تخریب این بناها کسی به مهندس ناظر و دیگر نهادهای نظارت کننده رجوع می کند و از میزان کیفیت و استانداردهای لازم در ساخت بنا تحقیقی صورت می گیرد؟! قطعاً اگر هم در قانون چنین موضوعی وضع شده باشد، اما اجرا نمی شود.
درحالی که اگر سازندگان و پیمانکاران و مهندسین ناظر، نظارتی جدی و بازدارنده را در حین و بعد از کار خود احساس کنند، بسیاری از تخلفات در ساخت و کاهش کیفیت بناها کاهش می یابد و با یک زلزله 4 یا 5 ریشتری شاهد ویرانی و آوارگی مردم نخواهیم بود.