ظرفیت راه‌اندازی نیروگاه‌های دودکش خورشیدی در کشور

ظرفیت راه‌اندازی نیروگاه‌های دودکش خورشیدی در کشور



محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند طی پژوهشی نشان دهند که ایران ظرفیت راه‌اندازی نیروگاه‏های دودکش خورشیدی را دارد.
به گزارش دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محسن رحیمی لرکی محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و بهبود عملکرد نیروگاه بزرگ مقیاس دودکش خورشیدی با پیکربندی شیبدار» گفت: با توجه به پتانسیل بالقوه کشور ما در بهره‌بردن از انرژی خورشیدی، ایجاد بستر مناسب جهت تولید محصولات از فناوری انرژی خورشیدی ضروری است.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در آینده نزدیک آب و انرژی، محصولات خورشیدی به عنوان سرمایه‌های کلیدی به شمار می‌روند که در حال حاضر سامانه‌های فتوولتائیک در دنیا به بلوغ رسیده و بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.
وی ادامه داد: نیروگاه دودکش خورشیدی یکی از فناوری‌های نسبتا جدید و در عین حال کارآمد انرژی خورشیدی است که با وجود برخی از محدودیت‌ها نظیر بازده پایین تبدیل انرژی، به دلیل سادگی ساختار و عملکرد، هزینه نسبتا کم ساخت و بهره‌برداری، ملاحظات تعمیر و نگهداری و عمرکاری به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح و رقابت‌پذیر برای تولید توان الکتریکی از انرژی خورشیدی در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی مطرح است.
به گفته وی، هدف اصلی این پروژه ارزیابی عملکرد نیروگاه دودکش خورشیدی تحت تاثیر عوامل محیطی نظیر باد و تابش است.