سخنگوی دولت: افزایش قبض گاز مشترکان پرمصرف به حکم قانون مصوب مجلس بوده است

سخنگوی دولت: افزایش قبض گاز مشترکان پرمصرف به حکم قانون مصوب مجلس بوده است


سخنگوی دولت گفت: افزایش قیمت گاز طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ تنها برای ۲ درصد از کل مشترکان اعمال شده و این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و دولت فقط آن را اجرا می‌کند.
به گزارش شانا به نقل از ایرنا،
علی بهادری‌جهرمی در نشست خبری در مورد پروژه‌های شاخص در حوزه نفت و گاز به افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی و راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی در ونزوئلا اشاره کرد و احیای روابط سیاسی با عربستان بعد از ۷ سال، افزایشی شدن روابط تجاری با همه همسایگان و پیوستن به پیمان همکاری شانگهای را از دستاوردهای دولت در حوزه سیاست خارجی در امسال دانست.
وی همچنین درباره پرسشی مبنی بر افزایش گازبهای مشترکان خانگی توضیح داد: افزایش قبوض مربوط به پر مصرف‌ها بوده و این در حالی است که قالب مصرف‌کنندگان که حدود ۶۰ درصد آن‌ها می‌شود، منطبق بر الگو مصرف می‌کنند و حدود هفت سال است که هیچ افزایش قیمتی برای این دسته اعمال نشده است و آنهایی که مازاد بر الگو مصرف می‌کنند نیز طبق آیین‌نامه دولت، الزاما جز دسته پرمصرف‌ها نمی‌شوند.
سخنگوی دولت افزود: حدود دو درصد مصرف‌کنندگان هستند که جز پر مصرف‌های کشور قرار می‌گیرند که آنها دو بخش شده‌اند، کسانی که به واسطه حضور در مناطق سرد یا مناطق محرومی که زیرساخت‌های لازم برای کنترل مصرف را نداشتند و با سرمای هوا ناچار به افزایش مصرف شدند و دولت تخفیفی برای این چند ماه برای آنها در نظر گرفت.
بهادری جهرمی درباره دسته دوم توضیح داد: این دسته در نهایت پرمصرف‌ها هستند که افزایش قیمت برای آنها اعمال شده است و این حکم در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس به دولت تکلیف شده بود و در قانون ۱۴۰۲ نیز قانون‌گذار همان را تکرار کرده است و سرانجام باید به تأیید شورای نگهبان برسد و معلوم نیست نهایی شود.
وی با اشاره به نگرانی نمایندگان مجلس از افزایش گازبهای مشترکان گفت: اگر چنانچه قانون‌گذار نظری درباره  قبوض آب، برق و گاز دارد، توجه نمایندگان مجلس را به حکم قانونی جلب می‌کنم و به‌طور طبیعی دولت مجری قوانین مصوب مجلس است.
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که با توجه به توافق ایران و عربستان برای از سرگیری مذاکرات، ارزیابی دولت از چشم‌انداز توسعه روابط دو کشور در ایجاد ثبات منطقه‌ای و توسعه اقتصادی چیست، افزود: این رویداد و احیای روابط دو کشور نشان داد حل مسائل منطقه‌ای و جهانی صرفاً از مسیر غرب نمی‌گذرد و ما قبلاً یک خطای راهبردی در عرصه سیاست خارجی داشتیم که باید با تغییر آن خطا، به دستاوردهای متعدد و مختلفی در حوزه‌های مختلف دست یافت.
بهادری جهرمی تصریح کرد: سیاست خارجی این دولت از ابتدا توسعه روابط همسایگی و اولویت‌بخشی به سیاست دیپلماسی منطقه‌ای و همسایگی بوده و این اتفاق اخیر در همین راستا بود و دیدید که کشورهای منطقه هم از این احیای روابط استقبال کردند.