ادامه روند کاهش و توقف تولید نفت در اقلیم کردستان عراق

شرکت‌های نفتی فعال در اقلیم کردستان عراق به‌دنبال تعطیلی خط لوله صادرات نفت کرکوک-جیهان از مقدار تولید خود کاسته یا به‌طور کلی متوقف کرده‌اند.

شرکت‌های نفتی فعال در اقلیم کردستان عراق به‌دنبال تعطیلی خط لوله صادرات نفت کرکوک-جیهان از مقدار تولید خود کاسته یا به‌طور کلی متوقف کرده‌اند.
به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، بیانیه‌های مختلف شرکت‌های نفتی فعال در اقلیم کردستان عراق نشان می‌دهد که پس از توقف خط لوله صادراتی کرکوک – جیهان که نفت خام برداشت شده از میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال عراق را با خط لوله به پایانه جیهان ترکیه انتقال می‌دهد، شرکت‌های خارجی فعال در این منطقه تولید خود را متوقف کرده یا کاهش داده‌اند و چشم‌اندازها از روند افزایشی این شرایط حکایت دارد.
عراق روز شنبه (پنجم فروردین‌ماه) مجبور به توقف حدود روزانه
 ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه شد.
کاهش و توقف تولید نفت در میدان‌های استان کرکوک در شمال عراق سبب رسیدن قیمت نفت به حدود ۸۰ دلار برای هر بشکه در روزهای اخیر شده است.ترکیه پس از برنده شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله  کرکوک - جیهان را متوقف کرد.
در رأی دادگاه آمده است که آنکارا با اجازه دادن به دولت منطقه‌ای کردستان عراق برای صادرات نفت میدان‌های استان شمالی کرکوک به پایانه جیهان بدون رضایت بغداد، توافقی مشترک را نقض کرده است.
فعالیت شرکت‌های نفتی فعال در منطقه کردنشین عراق در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است زیرا مجبور هستند نفت تولید شده را به مخازن ذخیره‌سازی منتقل یا به‌طور کل تولید را متوقف کنند.