تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت از میدان‌های نفتی تا بازارهای صادراتی

رئیس هیات‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به تولید بار اول ۸۰ قلم کالای صنایع نفت و انرژی در شرکت‌های دانش‌بنیان گروه اقتصادی این صندوق‌ها طی ۱۴۰۱، گفت: برای افزایش درآمد و ورودی منابع صندوق‌ها به‌دنبال تکمیل زنجیره ارزش از میدان‌های نفت و گاز هستیم.

تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت از میدان‌های نفتی تا بازارهای صادراتی

رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به تولید بار اول ۸۰ قلم کالای صنایع نفت و انرژی در شرکت‌های دانش‌بنیان گروه اقتصادی این صندوق‌ها طی ۱۴۰۱، گفت: برای افزایش درآمد و ورودی منابع صندوق‌ها به‌دنبال تکمیل زنجیره ارزش از میدان‌های نفت و گاز هستیم.
به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده بود، این نام‌گذاری از آن جهت اهمیت دارد که با توجه به این سه مقوله می‌توان افزون بر خنثی‌کردن تحریم‌ها، فرصت ثبت رشد اقتصادی بالا برای کشور را ایجاد کرد.
صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نیز از طریق شرکت‌های گروه اقتصادی‌اش در این عرصه وارد شدند و آن‌گونه که عبدالحسین بیات، رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت اعلام کرده است در سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دانش‌بنیان این مجموعه فقط در یک گروه سازنده بیش از ۸۰ قلم کالای موردنیاز صنایع نفت و انرژی را برای بار اول طراحی و ساخته‌اند که مهم‌ترین آن ساخت تاج سر چاهی (Wellhead) با فشار
 ۱۵ هزار پی‌اس‌آی است که در شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب مورداستفاده قرار گرفته است.
وی به مطالعه برای ایجاد شرایط «تعادل تضمینی بین منابع و مصارف» این صندوق نیز اشاره کرد و گفت که با این اقدام‌ها و با تکیه‌بر محاسبات بیمه‌ای تا ۲۵ سال آینده شرایط این صندوق قابل پیش‌بینی و مطلوب خواهد بود که یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها در این زمینه خرید بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج‌فارس بوده است.
در ادامه بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.
 وضع برخی صندوق‌های بازنشستگی در کشور به‌دلیل ناترازی درآمد و مصارف وابسته به درآمدها و کمک‌های دولتی است. آیا صندوق بازنشستگی صنعت نفت نیز این مشکلات را دارد؟ و برای پایداری شرایط آن در سال‌های آینده چه اقدام‌هایی را انجام داده‌اید؟
سال گذشته یکی از برنامه‌های مهم در صندوق بازنشستگی نفت، ایجاد تعادل تضمینی بین منابع و مصارف بود، اکنون همه صندوق‌ها مسئولیت و وظیفه دارند که به سمت پایداری و استقلال بروند و وابستگی را به بودجه، دولت و منابع دولتی قطع کنند.
البته صندوق نفت هیچ‌وقت از نظر بودجه و تأمین منابع به دولت وابسته نبوده است و با رویه‌های فنی و تخصصی، تعریف شاخص‌های آن از حیث شرایط بازنشستگی و مولدسازی منابع ورودی به صندوق به‌سمت دریافت بودجه از دولت نرفته است. از سوی دیگر، صندوق‌ها ضمن اینکه مسئولیت بیمه‌ای دارند یک ماهیت بین نسلی هم دارند و شرایط تعادل تضمینی بین منابع و مصارف باید بلندمدت و ۲۵ ساله قابل پیش‌بینی باشد.
از همین رو در سال ۱۴۰۱، مطالعات محاسبات بیمه‌ای را انجام دادیم تا با توجه ‌به وضع صندوق، برای تأمین شرایط حال و آینده حرکت کنیم، زیرا هم بازنشسته امروز زندگی‌اش بر پایه صندوق بازنشستگی است و هم بازنشسته فردا که امروز شاغل به‌شمار می‌رود باید برای تأمین مطلوب زندگی خود در آینده امیدوار باشد.
برای این منظور محاسبات صندوق بازنگری شد و اقدام‌های صورت گرفت که مهم‌ترین آن خرید بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج‌فارس بود تا خلق منابع پایدار و ثروت انجام شود.
 برای ایجاد این تعادل افزون بر خرید بلوک‌های سرمایه‌ای مانند بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج‌فارس، چه پروژه‌هایی در این صندوق در حال اجرا است؟
 ۱۰ میلیارد دلار طرح سرمایه‌گذاری در گروه اقتصادی صندوق بازنشستگی صنعت نفت در حال اجرا ست و گزارش‌ها را شفاف منتشر می‌کنیم.
البته اکنون در دوره اجرای پروژه و سرمایه‌گذاری هستیم که پس از بهره‌برداری به بازدهی خواهند رسید چنانچه پروژه در زمان مقرر به نتیجه نرسد سرمایه مولد نمی‌شود و زمان سرمایه را مستهلک خواهد کرد بنابراین باید تلاش کنیم پروژه‌ها را هر چه سریع‌تر به تولید برسانیم. زیرا اگر سرمایه مولد نشود و استهلاک را جبران نکند، سرمایه از دست می‌رود. باید کاری انجام دهیم که سرمایه به‌طور دائم مولد شود و به‌موقع پیشرفت حاصل کنیم.
در سال جاری با بازدیدهای میدانی و برگزاری نشست‌های شورای‌عالی پروژه‌ها موفق شدیم پیشرفتی در حد نرم جهانی داشته باشیم و حداقل پیشرفت پروژه‌های صندوق بالای ۲.۵ درصد در ماه بوده است. ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود پروژه‌های ۲۶ تا ۳۶ ماه در افق ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ قابل تحقق باشد.
 مهم‌ترین طرح‌های در  حال اجرا در صندوق بازنشستگی نفت کدام پروژه‌ها است؟
مجموعه‌ای در پتروپالایش کنگان داریم که زنجیره ارزش پتروشیمی است و شامل واحدهای، پلی‌اتیلن سبک و سنگین و واحدهای یوتولیتی، ذخیره‌سازی و تأمین برق است که پیشرفت خوبی داشته‌اند و شرایط فراهم شده است تا در سال ۱۴۰۲ کار ادامه یابد و آن را به بهره‌برداری برسانیم. پتروشیمی آلای مهستان نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی در این منطقه ثبت کرده است. البته برای تحقق یک درصد پیشرفت، باید منابع مختلف بسیج شوند.
در استان ایلام پروژه‌های تعریف شده که زنجیره ارزش از میدان تا بازار است. این پروژه از میدان سروک آذر آغاز می‌شود و با توسعه میدان شرایط را فراهم کردیم و صورت‌جلسه تحویل رسمی به شرکت ملی نفت امضا شد. بهره‌برداری از ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ حلقه بعدی است که ۸۰ درصد پیشرفت دارد و در نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
حلقه بعدی برای تکمیل زنجیره ارزش در استان ایلام، زیرمجموعه الفین دهلران و واحدهای پلی‌اتیلنی است که قرارداد و تأمین منابع آن در سال ۱۴۰۱ امضا شده است. بخشی از منابع را از صندوق توسعه ملی گرفتیم که بر اساس بازدید دست‌اندرکاران این صندوق، پروژه پیشرفت قابل‌قبولی داشته است، مسیر پیشرفت هموار شد و پیمانکاران به‌خوبی کار کردند.
یکی از برنامه‌های راهبُردی و هوشمندانه این بود که به‌جای تأمین خوراک پتروشیمی وابسته به دولت، برنامه را بر این مبنا گذاشتیم تا با توسعه میدان‌های نفت و گاز، خوراک پایدار پتروشیمی‌های زیرمجموعه خود را تأمین کنیم تا با تمام ظرفیت کار کنند.به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی برسیم تا درآمدزایی بر همین مبنا بیشتر باشد.