بزرگ‌تر از دایناسورها با قلب ۱۸۰ کیلویی!

حقایق باورنکردنی درباره نهنگ آبی؛

ریه‌های نهنگ‌های آبی می‌تواند حدود ۵۰۰۰ لیتر هوا را در خود جای دهد.

بزرگ‌تر از دایناسورها با قلب ۱۸۰ کیلویی!

قسمت پاياني
ظرفیت شگفت‌انگیز ریه‌های نهنگ آبی
ریه‌های نهنگ‌های آبی می‌تواند حدود ۵۰۰۰ لیتر هوا را در خود جای دهد.برای مقایسه بد نیست بدانید که ریه‌های انسان می‌توانند تنها حدود شش لیتر هوا را در خود نگه دارند. همچنین سرعت بازدم نهنگ‌های آبی می‌تواند به حدود ۶۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
ریه‌های نهنگ‌های آبی می‌تواند حدود ۵۰۰۰ لیتر هوا را در خود جای دهد.
نهنگ‌های آبی می‌توانند تا یک ساعت زیر آب بمانند که به دلیل توانایی آنها در ذخیره اکسیژن در گلبول‌های قرمز خون است.
  نهنگ‌های آبی به سرعت رشد می‌کنند و عمری طولانی دارند
نهنگ‌های آبی حدود یک سال دوره بارداری دارند و بچه نهنگ‌ها با وزنی بالغ بر ۳ تن و طول حدود ۲۵ فوت(۷.۶ متر) به دنیا می‌آیند که آنها را از بدو تولد در زمره بزرگترین حیوانات جهان قرار
می‌دهد.
نهنگ‌ها قبل از اینکه بچه‌هایشان را از شیر بگیرند، به آنها حدود
هشت ماه تا یک سال شیر می‌دهند و بچه‌ها در طول این مدت روزانه
 ۹۰ کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند. ضمن اینکه شیر نهنگ بسیار غلیظ است و ۳۰ تا ۴۰ درصد چربی دارد.
نهنگ‌های آبی همچنین بلندترین طول عمر را میان حیوانات دارند. محققان با شمارش لایه‌های داخل گوش موم‌مانند در نهنگ‌های مرده، سن آنها را اندازه‌گیری می‌کنند. پیرترین نهنگی که با استفاده از این روش پیدا شده ۱۱۰ سال سن داشته است.
در کل، میانگین عمر نهنگ‌های آبی حدود ۸۰ تا ۹۰ سال است.
  نهنگ‌های آبی از بالای سرشان نفس می‌کشند
نهنگ‌های آبی مانند سایر آب‌بازسانان از دهان یا بینیِ جلوی صورتشان نفس نمی‌کشند، بلکه از سوراخ بالای سرشان تنفس می‌کنند. در واقع نهنگ‌های آبی دو سوراخ هوایی دارند. محل این سوراخ‌های هوا در بالای سرشان به نهنگ‌ها اجازه می‌دهد در حالی که فقط بالای سرشان در معرض هوا قرار می‌گیرد. نفس بکشند و پس از هر تنفس، ماهیچه‌های قوی آنها سوراخ‌های هوا را محکم می‌بندند تا آب وارد ریه‌های نهنگ نشود.
  نهنگ‌های آبی می‌توانند هم‌نوعان خود را از هم تشخیص دهند
هر نهنگ آبی دارای یک علامت منحصر به فرد است که آن را از سایر نهنگ‌های آبی متمایز می‌کند. در واقع، علائم پوستی هر نهنگ آبی منحصر به فرد است که کمی شبیه به اثر انگشت انسان است.
پژوهشگران از این موارد برای شناسایی نهنگ‌ها و کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوم‌شناسی، جمعیت، طول عمر و مسیرهای مهاجرت آنها استفاده می‌کنند.