«ارتقای امنیت زنان» نیاز به آموزش دارد

روز گذشته نمایندگان مجلس پس از حدود ۱۲ سال کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سو رفتار را تصویب کردند.

«ارتقای امنیت زنان» نیاز به آموزش دارد

روزگذشته نمایندگان مجلس پس از حدود 12 سال کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سو رفتار را تصویب کردند. اگرچه این لایحه باید برای بررسی جزئیات در کمیسیون های مختلف نیز مورد واکاوی قرارگیرد اما گام مثبت و امیدبخشی برای حقوق زنان جامعه می باشد.
اما نکته اصلی در مورد این طرح ضمانت اجرای آن به لحاظ اجتماعی و قضایی می باشد. چرا که یکی از ضعف های جامعه ما عدم آشنایی افراد با حقوق خود می باشد. چند درصد مردم از مصوبات روزانه مجلس و دولت با خبر هستند، چه تعداد از زنان جامعه از حقوق قانونی خود اطلاع دارند و می توانند با استناد به آن از همسرشان مطالبات قانونی داشته باشند، یا بهتر است بگوییم چند درصد از مصوبات مجلس و دولت با آموزش همگانی و آشنایی جامعه با جزئیات آن همراه است، تا مردم بتوانند از مزایای اجرای قانون بهره مند شوند؟!.
قانون گذاری که کار سختی نیست، بلکه این اجرای قانون است که باید همراه با آموزش و فرهنگ سازی در جامعه نهادینه شود تا افراد نسبت به حقوق خود آگاهی داشته باشند و از سر بی اطلاعی مورد سواستفاده قرار نگیرند.
درمورد لایحه ارتقای امنیت زنان نیز چنین است و اگر مفاد این لایحه پس از تصویب به صورت مختلف برای جامعه آموزش داده نشود و تبدیل به یک رفتار اجتماعی هنجاری نگردد، همچون صدها طرح و لایحه تصویب شده اسیر کاغذبازی های رسمی خواهد شد و فواید آن برای جامعه ملموس نمی گردد.