جاذبه‌های گردشگری شیراز

دروازه قرآن» یکی دیگر از پیشنهادهای گردشگری است که بازمانده از ۶ دروازه در شیراز است که در دوران سلسله آل بویه ساخته شده است.این دروازه به دستور «عضدالدوله دیلمی» ساخته شد تا مسافران از زیر این دروازه عبور کنند و در پناه خداوند سلامت به مقصد برسند.

جاذبه‌های گردشگری شیراز

قسمت سوم
 دروازه قرآن در شیراز
«دروازه قرآن» یکی دیگر از پیشنهادهای گردشگری است که بازمانده از ۶ دروازه در شیراز است که در دوران سلسله آل بویه ساخته شده است.این دروازه به دستور «عضدالدوله دیلمی» ساخته شد تا مسافران از زیر این دروازه عبور کنند و در پناه خداوند سلامت به مقصد برسند.جالب است بدانید که در بازسازی این بنا در دوره کریم خان زند، دو جلد قرآن در اتاقک بالای این دروازه قرار گرفت و آیات قرآن با خط خوش در دیواره‌های دروازه حک شد.
آدرس:آزادراه شیراز، مرودشت، بلوار امام رضا، ورودی شهر شیراز.
 مسجد نصیرالملک شیراز
«مسجد نصیرالملک» که به کاشی‌های رنگارنگی که دارد، معروف است یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شیراز و از زیباترین مساجد مسلمانان دنیاست.این مسجد رنگی که به مسجد صورتی نیز مشهور است، در محله قدیمی «گود عربان» قرار دارد و معماری آن به حدی زیبا و شگفت انگیز است که بسیاری از توریست‌های خارجی نیز هر ساله برای دیدن این مسجد به شیراز سفر می کنند.
مسجد نصیرالملک در دوران قاجار و به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک ساخته شد. از جذاب‌ترین ویژگی‌های دیدنی مسجد
 نصیر الملک می‏توان به نداشتن گنبد در این مسجد و همچنین نور رنگی که در داخل شبستان مسجد ایجاد می‏شود، اشاره کرد. بهترین زمان بازدید از مسجد نصیر الملک و از دست ندادن بازی نور و رنگ در صحن مسجد از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح است.
آدرس:محله گود عربان (اسحاق بیگ)، جنوب خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه.
 شاهچراغ شیراز
«شاهچراغ» یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز و از جمله زیباترین جاذبه‌های مذهبی ایران است. معمولاً کمتر کسی هست که به شیراز برود و از شاهچراغ دیدن نکند. شاهچراغ آرامگاه «احمد بن موسی(ع)» پسر بزرگ امام هفتم شیعیان است و در ضلع شمالی این آرامگاه نیز برادر کوچک این حضرت دفن شده است. شاهچراغ شیراز در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده است.
کاشی‌های آبی فیروزه‌ای لاجوردی و سفید و طلایی، هنر آینه کاری به همراه انواع خطوط ریز فارسی و عربی و گلدسته‌های بلند و زیبای آن موجب شده تا حرم شاهچراغ علاوه بر این که محلی برای عبادت مسلمانان باشد، یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ایران برای توریست‌های خارجی نیز محسوب شود. سبک معماری حرم شاهچراغ متاثر از سبک معماری آذری دوره ایلخانی است.
آدرس:شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، خیابان ۹ دی.
ادامه دارد...
*مجله کوروش