راهی که می رویم مسیر"مهار تورم" نیست

معمولاً روال کار دستگاه اجرایی در ابتدای سال چنین است که جدای نصب بنرهای مربوط به شعار تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری، برنامه هایی را نیز در جهت چگونگی تحقق این طرح برگزار می کردند و یا گزارش هایی از اقداماتشان درجهت اجرای شعار سال ارائه می دادند.

راهی که می رویم مسیر"مهار تورم" نیست

معمولاً روال کار دستگاه اجرایی در ابتدای سال چنین است که جدای نصب بنرهای مربوط به شعار تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری، برنامه هایی را نیز درجهت چگونگی تحقق این طرح برگزار می کردند و یا گزارش هایی از اقداماتشان درجهت اجرای شعار سال ارائه می دادند.
اما گویا امسال مسیر حرکت در راستای این شعار را برعکس طی می کنیم!. هنوز یک ماه از صحبت های مقام معظم رهبری درمورد "مهار تورم و رشد تولید" نگذشته است که شاهد افزایش قیمت ها در اکثر بازارهای تولیدی و مصرفی مردم هستیم. از خودروسازان گرفته تا تولیدکنندگان کالاهای مصرفی و خوراکی همگی در رقابتی جدی درحال افزایش قیمت محصولات خود هستند و هرکدام بین 20 تا 30 درصد بر گرانی قیمت های قبل
 افزوده اند.
اگر دولت و مجلس  و دیگر دستگاه هایی که در برنامه ریزی های مدیریتی کشور نقش دارند، تمرکز و توان خود را روی همین چهار کلمه "مهار تورم و رشد تولید" بگذارند بخش اعظم مشکلات مردم و کشور
 حل خواهد شد و زمینه را برای رفع دیگر چالش ها در سیاست داخلی و خارجی فراهم خواهد ساخت.
واقعاً تعجب و تأمل برانگیز است که در کمتر از یک ماه از سالی که شعار آن مهار تورم است شاهد افزایش 30 درصدی قیمت ها در بخش هایی همچون خودروسازی هستیم که اثر مستقیم بر گرانی و تورم درجامعه دارد. چرا دولت و وزارت صمت در راستای پیگیری شعار سال خودروسازان را مواخذه نمی کنند و نمی پرسند که براساس چه برنامه ای اقدام به گرانی محصولات خود کرده اند.
چه اتفاقی افتاده است که باید در فروردین ماه و ماه مبارک رمضان که معمولاً بازارهای اقتصادی در کشورمان خیلی فعال نیست، این افزایش قیمت ها به طور رسمی اعمال شود و بدون هیچگونه پاسخگویی و کاملاً سلیقه ای افزایش قیمت را به مردم تحمیل کرد.
نه جنگی رخ داده و نه تحریمی اضافه شده و نه موشکی به جایی خورده و نه توئیتی رد و بدل شده است که بخواهیم افزایش قیمت ها را به جو روانی آن نسبت دهیم!. این انتظار از دولت و مجلس و دیگر نهادهای نظارتی و قضائی وجود دارد تا حداقل امورات این چنینی را به پشتوانه تاکیدات رهبری در مورد تحقق شعار پیگیری کنند و با متخلفان برخورد جدی داشته باشند.
این نمی شود که نقشه راهی مشخص برای کشور ترسیم شود، اما مسیر حرکت ما برعکس آن باشد و در آخر سال نیز انبوهی از گزارش های مثبت و مبهم را تحویل مردم دهیم و بگوییم که در سالی که گذشت در راستای شعار مشخص شده توانستیم به موفقیت های بزرگی دست یابیم!