جاذبه‌های گردشگری یزد

«مسجد جامع یزد» یکی از شاهکارهای اصیل معماری اسلامی ایرانی و از جاهای دیدنی یزد است. این مسجد باشکوه دارای یک ایوان، شبستان و صحن بزرگ و ۶ ورودی است.

جاذبه‌های گردشگری یزد

قسمت اول
  مسجد جامع یزد
«مسجد جامع یزد» یکی از شاهکارهای اصیل معماری اسلامی ایرانی و از جاهای دیدنی یزد است. این مسجد باشکوه دارای یک ایوان، شبستان و صحن بزرگ و ۶ ورودی است. مسجد جامع یزد به خصوص به دلیل خمودگی اعجاب‌انگیز گنبد، سردر بلند و همین‏طور کاشی‌کاری‌های پرنقش و نگار و بی‌نظیرش به یکی از مشهورترین بناهای دوره اسلامی در ایران و جهان تبدیل شده است.
مسجد جامع یزد با تمام شکوه خود شاهکار معماری است که گوشه و کنار آن پر از یادگاری‌هایی از دوران‌های گوناگون تاریخی است.برای مثال، گنبد این بنای دیدنی به دوره ایلخانی (قرن هشتم هجری قمری)و سر در آن به دوره تیموریان (قرن نهم ه.ق) تعلق دارد.
آدرس:یزد، میدان امام خمینی (ره).
 آتشکده ورهرام
 «آتشکده وَرهُرام»یا «بهرام» بی‌شک یکی از مشهورترین مناطق گردشگری یزد است که به خصوص برای هموطنان زرتشتی به سبب آنکه محل نگهداری آتش مقدس است، اهمیتی معنوی زایدالوصفی دارد. آتش مقدس زرتشتیان بیش از ۱۵۰۰ سال است که خاموش نشده و گردشگران و بازیدکنندگان زیادی می‌توانند از پشت شیشه این آتش مقدس همواره شعله‌ور را ببینند.
معماری این آتشکده باشکوه برگرفته از معماری دوران هخامنشیان است و در وسط این بنا حوضی نیز قرار دارد که بازدیدکنندگان و زرتشتیان پس از آرزو سکه‌ای به درون آن پرت می‌کنند.
آدرس:یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی.
 مجموعه امیرچخماق
مجموعه امیر چخماق نیز یکی از مقاصد گردشگری یزد است که در سفر به شهر بادگیرها حتما باید به آن سر بزنید.این مجموعه که متشکل از میدان، تکیه، بازار،‌ آب‌انبار و مسجد است به دوران تیموریان تعلق دارد. بنای مجموعه امیر چخماق به دست جلال‌الدین امیرچخماق، حاکم یزد در دوره تیموریان انجام گرفته است.
آدرس:یزد، خیابان امام خمینی (ره).
ادامه دارد...
 مجله كوروش