۵ برنامه محوری دولت برای رشد تولید و کاهش تورم

وزیر اقتصاد:

وزیر اقتصاد با تشریح برنامه‌های دولت برای مهار تورم و رشد تولید از اقتصاددانان خواست تا دیدگاه‌های خود را درباره این برنامه‌ها اعلام کنند و تصریح کرد: شعار مهار تورم و رشد تولید، فنی‌ترین شعار تمام سنوات گذشته است.

۵ برنامه محوری دولت برای رشد تولید و کاهش تورم

وزیر اقتصاد با تشریح برنامه‌های دولت برای مهار تورم و رشد تولید از اقتصاددانان خواست تا دیدگاه‌های خود را درباره این برنامه‌ها اعلام کنند و تصریح کرد: شعار مهار تورم و رشد تولید، فنی‌ترین شعار تمام سنوات گذشته است.به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی  در جلسه با اقتصاددانان که با حضور برخی وزرای سابق اقتصاد، برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت و اساتید جوان دانشکده‎های اقتصاد برگزار شد؛ گزارشی از اقدامات دولت در سال جاری برای مهار تورم و رشد تولید ارائه داد و اظهار کرد: آنچه در ۲۵ روز گذشته در تعاملات داخل ستاد هماهنگی های اقتصادی دولت رخ داد،  به اینصورت بود که در نگاه اکثر اعضای اقتصادی دولت بین عوامل کوتاه مدت و همچنین میان مدت و بلندمدت و بین این دو دسته تفاوت قائل هستند و برای آن دو نوع متفاوت از سیاست‌ها را پیشنهاد می‌کنند.  
وی افزود: در زمینه عوامل کوتاه مدت، متاثر از شوک ارزی یا انتظارات نسبت به شوک ارزی در آینده دچار مسائل کوتاه مدت می‌شویم و این به قدری است که بر سیاست‌های بلندمدت هم غلبه کند.  
خاندوزی عنوان کرد: به طور مثال با وجود کنترل رشد نقدینگی در سال ۱۴٠۱، از کانال تبدیل شبه‌پول به پول عملا اثر افزایش نقدینگی را شاهد بودیم و این موجب شد که بازار ارز و دارایی‌ها و کالایی متاثر از عوامل انتظاراتی شود و به خروج سرمایه بیانجامد. درباره عواملی که در میان مدت و بلندمدت موثر بود، می‌توان به ناترازی‌های دولت و نقش مخربی که شبکه بانکی کشور ایفا می‌کند اشاره کرد.
وی ادامه داد: به همین دلایل و جنگ منطقه ای اوکراین می‌بینیم که بانک کشاورزی که ابتدای سال گذشته هیچ مشکلی نداشت،  به دلیل ناترازی‌های بانکی کشور و سیاست‌های اعمالی رسمی با مشکل مواجه شد اما اتفاق خوبی هم در سال گذشته در تراز بودجه ای رخ داد و ۱٠۷ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌های دولتی افزایش یافت.  
وزیر اقتصاد تصریح کرد: در جمع بندی که در روز ششم فروردین ماه امسال در جلسه با رئیس جمهور برای تحقق شعار سال و مهار تورم داشتیم، نکات و ملاحظات دولت و سایر دستگاه‌ها مطرح شد تا به یک فهرست مشخص از تدابیر اقتصادی برای مهار تورم برسیم که در کمیته مشترکی تدوین و بررسی شد.  
وی اضافه کرد: در این کمیته در خصوص پنج برنامه کاهش ناترازی های بودجه و فرابودجه، برنامه تسویه و کاهش بدهی‌های دولت به شبکه بانکی، برنامه کاهش ناترازی نظام بانکی، برنامه کاهش ناترازی‌ ارزی و برنامه مشخص اعمال سیاست‌های پولی به منظور مهار تورم صحبت و هم‌افزایی شد اما با این وجود عوامل بیرون از سیاست‌های مدون خیلی موثر و پررنگ است.
وزیر اقتصاد پنج برنامه رشد تولید را نیز برنامه افزایش دسترسی مردم و بنگاه‏ها به اعتبارات، برنامه رفع موانع تولید و ارتقای پیش بینی پذیری اقتصادی و تنظیم بازار، برنامه کاهش ناترازی انرژی،  برنامه عرضه دارایی‌های مالی و برنامه تسهیل و توسعه تجارت خارجی عنوان و از اقتصاددانان درخواست کرد تا با مطالعه این برنامه ها در جلسه آتی راهکارها و ارزیابی خود را از این برنامه ها بیان کنند.
خاندوزی همچنین خاطرنشان کرد: در جلسه ششم فروردین با حضور رییس جمهور یکی از موارد مهمی که تایید و از هفته پیش اجرایی شد این بود که کمیته‌ای متشکل از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تشکیل شود و هر مصوبه ای که این دو نهاد مشخص کردند که پیامدهای اقتصادی دارد،  آن را در جلسه هیات دولت مطرح کند تا از این به بعد خروجی های باکیفیتی داشته باشیم.