جاذبه‌های گردشگری یزد

«خانه لاری‌ها» یکی از بناهای باشکوه یزد است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد.این عمارت اعیانی باشکوه که حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد متعلق به شخصی به نام «حاج محمد ابراهیم لاری» بوده است. خانه لاری‌ها ۶ باب خانه با معماری خاص منازل کویری را در خود جای داده که در گذشته از آن به عنوان «خانقاه نعمت‌اللهی» استفاده می‌کردند.

جاذبه‌های گردشگری یزد

قسمت دوم
 خانه لاری‌ها
«خانه لاری‌ها» یکی از بناهای باشکوه یزد است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد.این عمارت اعیانی باشکوه که حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد متعلق به شخصی به نام «حاج محمد ابراهیم لاری»
بوده است. خانه لاری‌ها ۶ باب خانه با معماری خاص منازل کویری را در خود جای داده که در گذشته از آن به عنوان «خانقاه نعمت‌اللهی» استفاده می‌کردند.
آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان.
 هشت باغ دولت‌آباد
«باغ دولت‌آباد» یزد نیز یادگاری از دوران‌های افشاریه (قرن یازدهم ه.ق)و زندیه (قرن دوازدهم ه.ق) است.باغ دولت‌آباد که یکی از باشکوه‌ترین باغ‌ها با معماری ایرانی است در مرکز شهر یزد قرار دارد و از مدت‌ها قبل در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.باغ دولت‌آباد با وجود زیبا‌یی‌های سرشارش بلندترین بادگیر جهان را نیز با ارتفاعی حدودی ۳۴ متر در اختیار دارد.
آدرس: یزد، بلوار دولت آباد، خیابان شهید رجایی.
 حمام خان
«حمام خان» یکی دیگر از جاذبه های گردشگری یزد است که سنگ بنای آن در دوران قاجار نهاده شده است.قدمت این بنای تاریخی به سال ۱۲۱۲ هجری قمری برمی‌گردد و از آنجایی که بیشتر بزرگان و خوانین محلی از آن استفاده می‌کردند به «حمام خان» شهرت پیدا کرده است.
حمام خان همچون بسیاری از حمام‌ها و گرمابه‌های ایرانی علاوه بر استحمام، محلی برای رفع خستگی، گذراندن اوقات فراغت و حتی بحث و گفتمان بوده، به طوری که حتی گفته می‌شود بسیاری از مسائل و مشکلات مردم یزد در همین حمام حل و فصل شدند! حمام خان امروزه تبدیل به رستوران و چایخانه سنتی شده از این رو گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان فرصت تماشای این بنای تاریخی با معماری اصیل ایرانی را دارند.
آدرس:یزد، خیابان قیام جنب مسجد ملا اسماعیل.
ادامه دارد...
 مجله كوروش