جاذبه‌های گردشگری گیلان

«گیلده» یا «گیلاده» روستایی از توابع استان گیلان و شهرستان آستارا و از جمله جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر گیلان است. گیلده در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری غرب آستارا واقع شده و به طور مستقیم حدود ۵ کیلومتر با مرز کشور آذربایجان و همین حدود را از گردنه حیران فاصله دارد. این روستا با ۱۳۳ خانوار قریب به ۵۸۸ نفر جمعیت دارد.

قسمت سوم
  روستای گیلده
«گیلده» یا «گیلاده» روستایی از توابع استان گیلان و شهرستان آستارا و از جمله جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر گیلان است. گیلده در فاصله‌ی
۲۵ کیلومتری غرب آستارا واقع شده و به طور مستقیم حدود ۵ کیلومتر با مرز کشور آذربایجان و همین حدود را از گردنه حیران فاصله دارد. این روستا با ۱۳۳ خانوار قریب به ۵۸۸ نفر جمعیت دارد.
اکثر اهالی این روستا به کار کشاورزی، دامداری و گله‌داری مشغول هستند و سگ‌های بزرگ و قوی هیکل چوپانان گیلده ،به ویژه در سال‌های گذشته، معروفیت زیادی در بین مردم آستارا دارند. جاده گیلده آسفالت است، روستا آب لوله‌کشی از چشمه دارد و آب و هوای آن معتدل است.
بیشترین معروفیت این روستا به دلیل توریستی بودن آن و قرار گرفتن در مسیر آبگرم «علی داشی»، «مشه سویی» و «منطقه فندقلو» است، که به همین دلیل سالانه پذیرای هزاران گردشگر از استان‌های مختلف کشور است.
  آبشار لاتون آستارا
«آبشار لاتون» در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته و از جمله جاذبه‌های گردشگری مشهور گیلان است. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون ۱۰۵۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع ترین آبشار گیلان و ایران حساب می‌آید.
علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و عریض‌تر است.در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی‌های بی‌نظیر و منحصر به فرد منطقه لاتون و از جمله شگفت‌انگیزترین جاهای گردشگری گیلان است.
ادامه دارد...
 مجله كوروش