راه آهن بستان آباد -تبریز به کمک توسعه حمل و نقل بار و مسافر می‌آید

با افتتاح مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان آباد-تبریز در روزهای آینده شاهد افزایش چشم گیر حمل مسافر و بار در این مسیر خواهیم بود‌.

با افتتاح مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان آباد-تبریز در روزهای آینده شاهد افزایش چشم گیر حمل مسافر و بار در این مسیر خواهیم بود‌.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از پروژه های مهم در حوزه ریلی کشور،  راه‌آهن میانه-بستان آباد -تبریز است که با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش قابل توجه آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد و به همین دلیل به عنوان سبزترین محور ریلی ایران نام گرفته است.
ابر پروژه راه‌آهن میانه-بستان آباد -تبریز در ۱۰ قطعه با هدف اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
افرایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت
حمل و نقل بار و مسافر،‌ کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، توسعه اقتصادی و گردشگری، ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی از پیامدهای مثبت خط ریلی میانه- تبریز است.
ظرفیت جابجایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در
 راه آهن  میانه- بستان آباد - تبریز
این پروژه در سال اول بهره‌برداری ظرفیت جابجایی ۲ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را دارد و در سال بیستم این ظرفیت به ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر می‌رسد.
اعتبار راه‌آهن بستان آباد- تبریز ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده و ارزش روز آن ۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
 صرفه‌جویی ۶۰ میلیون لیتری مصرف سوخت در سال
میزان صرفه جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۶۰ میلیون لیتر بوده و میزان تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا ۵ هزار تن در سال برآورد شده است.
اشتغالزایی یک هزار و ۸۰۰ نفری از دیگر ویژگی‌های اقتصادی این خط ریلی در دوره ساخت به شمار می‌آید.
 کاهش سالانه ۳۶ میلیارد تومان خسارات ناشی از سوانح
بر اساس برآوردهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، اجرای راه‌آهن میانه-بستان‌آباد -تبریز منجر به کاهش خسارات ناشی از سوانح به میزان ۳۶۰ میلیارد ریال در سال می‌شود.
از سوی دیگر راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز با کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر مرکز شمال غرب کشور را به شبکه ریلی سراسری متصل می‌کند. همچنین بهره‌برداری از آن زمان سفر با قطار را ۴ ساعت کاهش می‌دهد.
افزایش ۷۰۰ میلیارد تومانی درآمد ترانزیتی در سال
بهره‌برداری از راه‌آهن میانه- تبریز سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر را نیز افرایش می‌دهد و درآمد حاصل از ترانزیت را به ۷ هزار میلیارد ریال در سال می‌رساند.
این پروژه با جذب بالای مسافر و بار جاده‌ای و هدایت آن‌ها به سمت ناوگان ریلی، به میزان ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه از بار ترافیک می‌کاهد.
 کاهش چشم گیر مسافت ریلی تهران تا تبریز
در همین راستا خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز به صورت کامل
و برای اولین بار از ریل بومی و داخلی استفاده شده است گفت: کیفیت ریل استفاده شده در این پروژه در مقایسه با ریل های ترکیه ای و هندی بسیار بالا است و در این بخش شرکت ذوب آهن ریل تولیدی را با بالاترین کیفیت ارائه کرده است.