خود را نماینده نظام نکنید

در جلسه استیضاح وزیر صمت شاهد صحبت های مخافان و موافقان استیضاح بودیم،اما صحبت های وزیر صمت جدای از نتیجه استیضاح ضرورت اشاره به یک نکته را لازم نمود.

خود را نماینده نظام نکنید

در جلسه استیضاح وزیر صمت شاهد صحبت های مخافان و موافقان استیضاح بودیم،اما صحبت های وزیر صمت جدای از نتیجه استیضاح ضرورت اشاره به یک نکته را لازم نمود.
در صحبت های وزیر صمت در دفاع از خودش در مورد آلوده نبودن  به فساد بیان داشت که "این اتهامات اهانت به نظام" است.
این سبک دفاع مصداق عینی جلوگیری از ورود مطالبات به حیطه عملکرد مسئولان تلقی می شود چرا که مدافع هرگونه نفوذ و حمله به حریمش را مساوی با اصل نظام ترسیم می کند.
جالب تر اینکه به جای دفاع منطقی و پاسخگویی مسئولانه به نهادهای ناظر و افکار عمومی، آنها را با عناوین مختلف متهم به مقابله و عداوت با نظام می کنند!.
اساسا نظام و انقلاب تبدیل به سپر بلا و ابزار سواستفاده بسیاری از افراد و نهادهای مختلف شده اند تا سلایق خود را به نام آن مشروع جلوه دهند.
اما واقعیت ماجرا این است که اصل نظام و انقلاب متعلق به مردم است و به بیانی واضح تر اعتبار نظام و انقلاب به مردمی است که حافظ و حامی آن بوده اند و هیچ امتیاز و اعتباری از این بابت شامل حال مسئولانش نیست.
اگر مسئولی وظیفه شناس باشد خود را خدمتگذار مردم و نظام می داند و حتی اگر به ناحق اتهامی به وی وارد شود از عملکردش دفاع می کند و هیچگاه اتهام را اهانت به خود و نظام تلقی نخواهد کرد.
هرگونه اتهامی قابل رد و اثبات است، اگر وارد باشد مستندات کافی می طلبد و اگر رد شود بر اعتبار فرد و صحت عملکرد وی می افزاید.
متأسفانه طی سال های گذشته از این قضیه آسیب های فراوانی به نظام وارد شده است، چرا که برخی خاطیان و متهمین پیش از اثبات جرمشان به گونه ای رفتار کردند که خود را نماینده نظام معرفی و هرگونه برخورد را آسیب به نظام دانستند. درحالی که پس از برخورد جدی با آنها و یا فرار از کشور مشخص می شود که این افراد کوچکترین باوری به نظام و انقلاب نداشته و تنها به دنبال منافع خود و حامیانشان بوده اند و نظام را تنها وسیله توجیه و پوشش اقدامات خود کردند.
انتظار می رود تا مسئولان و نهادهای عالی رتبه و قضایی کشور طی دستورالعمل های جدی و اجرایی مانع از سواستفاده های این چنینی شوند و خاطیان را توبیخ و مجازات کنند.