عشایر در ۵۵ سامان عرفی همدان مستقر شدند

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان:

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: طبق تقویم، کوچ عشایر به این استان از ۱۵ اردیبهشت آغاز شد و در ۵۵ سامان عرفی مستقر شدند.

عشایر در ۵۵ سامان عرفی همدان مستقر شدند

همدان-مجید ملکیان
رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: طبق تقویم، کوچ عشایر به این استان از ۱۵ اردیبهشت آغاز شد و در ۵۵ سامان عرفی مستقر شدند.
"سامان عرفی"به محدوده‌ای از اراضی مرتعی اطلاق می شود که از گذشته مورد بهره‌برداری تعداد مشخصی از خانوارهای عشایر قرار گرفته و به لحاظ عرفی دارای حق بهره‌برداری از آن هستند.
سعید الیاسی افزود: عشایر از مسیرهای سه راهی بروجرد ملایر، ولاشجرد تویسرکان، پل شکسته اسدآباد، گاماسیاب و بره فراخ نهاوند وارد مناطق ییلاقی استان همدان شدند.
وی بیان کرد:عشایر در طول مسیر تا رسیدن به سامان عرفی مکلف به تردد از مسیر ایل راه، خودداری از ورود به اراضی مرتعی و کشاورزی و اتراق حداکثر به مدت ۲۴ ساعت در یک مکان هستند که برخی مواقع این توصیه ها رعایت نمی‏شود.
رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت:عشایر پس از ورود به مرتع پیش بینی شده باید بر اساس کتابچه طرح مرتعداری که تحویل آنها شده نسبت به بهره برداری از علوفه مرتعی اقدام و در پایان فصل چرا محل را ترک کنند.
الیاسی اظهار داشت: عشایر به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز طبق کتابچه طرح مرتعداری مجاز به حضور در سامان عرفی هستند و پس از آن باید محل را ترک کنند که در این باره همکاری لازم را با اداره منابع طبیعی دارند.
وی اضافه کرد:مراتع ییلاقی پوشش چندانی برای حضور عشایر بیش از زمان تعیین شده در این مناطق ندارد در این بین برخی از عشایر اقدام به اجازه «پس چر» مزارع و استقرار در این محل می‏ کنند.
رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه کوچ عشایر در مناطق ییلاقی شهرستان های ملایر، نهاوند، تویسرکان و اسدآباد حضور یافتند یادآوری کرد: همه ساله مناطق ییلاقی این استان میزبان عشایر از استان های کرمانشاه، خوزستان و ایلام است.
الیاسی گفت:شمار عشایر بهره‌بردار مجاز از مراتع استان همدان یک هزار و ۱۰۰ خانوار است که این تعداد عشایر با ۵۳ هزار و ۹۱۴ واحد دامی مجاز در ۵۵ سامان عرفی به مساحتی حدود ۷۰ هزار هکتار مستقر می‏ شوند.