مكان‎هاي گردشگری گیلان-رشت

«دریاچه سد سنگر» در فاصله ۵/۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سنگر بر روی رودخانه سفیدرود احداث شده است. ساخت سد سنگر در سال ۱۳۴۱ آغاز و در سال ۱۳۴۶ مورد بهره‌‌برداری کامل قرار گرفت.

قسمت يازدهم
 دریاچه سد سنگر
«دریاچه سد سنگر» در فاصله
 ۵/۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سنگر بر روی رودخانه سفیدرود احداث شده است. ساخت سد سنگر در سال ۱۳۴۱ آغاز و در سال ۱۳۴۶ مورد بهره‌‌برداری کامل قرار گرفت. این سد قسمت عمده آب سفیدرود را برای آبیاری شالیزارهای اراضی جلگه‌ای شرق و غرب سفیدرود در دو کانال اصلی سمت راست و چپ تقسیم می‌کند.
کانال سمت چپ (غرب گیلان) به طول ۳۰ کیلومتر تا اراضی فومنات و کانال سمت راست (شرق گیلان) به طول ۲۶ کیلومتر تا لنگرود ادامه دارد. این کانال برای ناحیه آستانه، لاهیجان و لنگرود بسیار با ارزش است و به منزله یک سفیدرود کوچک است. مناظر اطراف دریاچه سد سنگر رشت چشم‌انداز بسیار زیبا و دل‌انگیزی دارد که طبیعت ‌دوستان و گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این سد به خصوص در ایام تعطیلات نوروز و سیزده بدر از جمله جاذبه‌های توریستی گیلان برای مردم محلی و گردشگران محسوب می‌شود.
 موزه میراث روستایی گیلان
«موزه میراث روستایی گیلان» موزه‌ای در پارک جنگلی سراوان رشت در استان گیلان است.این موزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی گیلان در زمینی به مساحت حدود ۲۶۰۰ هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ بزرگراه خلیج فارس (جاده رشت – تهران) ساخته شده است.
فاز مطالعات مقدماتی این موزه از اوایل سال ۱۳۸۱ خورشیدی آغاز شد و در اردیبهشت ۱۳۸۴ اولین کارگاه این طرح (حوزه فرهنگی و معماری جلگه شرق سپیدرود) راه‌اندازی شد. قرار است بناهای ۹ روستای اصیل استان که نمادهای معماری اصیل گیلان در آن‌ها نمایان است واچینی شود و سپس در محل این موزه دوباره‌چینی شود.از این تعداد روستا، یک روستا در جلگه شرقی گیلان یعنی لاهیجان و رودبنه و روستای دوم مربوط به جلگه مرکزی رشت است. روستای سوم مربوط به فومن است. دیرینگی بناهای موجود در سایت موزه از ۶۵ تا ۱۸۰ سال است.
ادامه دارد
 مجله کوروش