جبران کاهش بارندگی بسیار سخت است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان :

با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‏ ها ماه‏ های خشک سال از حدود۶ ماه به بیش از ۱۰ ماه افزایش یافته است و جبران کاهش بارندگی سخت است و در طی یکی یا دو سال نمی توان جبران کرد.

همدان- محبوبه یادگاری
با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‏ ها ماه‏ های خشک سال از حدود6 ماه به بیش از 10 ماه افزایش یافته است و جبران کاهش بارندگی سخت است و در طی یکی یا دو سال نمی توان جبران کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت:میانگین بارندگی۱۰۰ میلیمتر کاهش یافته و پراکنش بارش‏ها نیز تغییر یافته است که جبران کاهش بارندگی در شرایط کنونی سخت شده است.
اسفندیار خزائی اظهار داشت: سفره های زیر زمینی که بیش از هزار سال تغذیه شده هم اینک به علت تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی با افت آب مواجه است و نمی توان این وضعیت را در یکی دو سال جبران کرد.
 وی بیان کرد: پراکنش نامناسب بارش ها در طول سال زراعی بیش از کم بارشی ها به عنوان یکی از عوامل جدی بروز خشکسالی های اخیر مطرح است به گونه ای که در استان همدان تنها سه ماه بارندگی داشتیم وماه های خشک سال از ۶ به ۹ ماه افزایش داشته است که این وضعیت بیانگر آنست که نمی‏توان همانند گذشته از زمین استفاده کرد.
 مصرف نابهنجار انرژی باعث تغییرات اقلیمی و آب و هوایی شده است
وی یادآور شد:مصرف نابهنجار انرژی باعث تغییرات اقلیمی و آب و هوایی شده که تاثیرات منفی را برای زمین به همراه داشته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد:بر خلاف نظر و تصور مردم مرتع زمین قابل واگذاری نیست اظهار داشت:مرتع بهترین امکان و ظرفیت برای حفظ آب، خاک، پوشش گیاهی و پیشگیری از بروز گرد و غبار است.خزائی اظهار داشت:متوسط بارش طولانی مدت استان باید بین۳۲۰ تا ۳۵۰ میلیمتر باشد اما در یک دهه اخیر به علت خشکسالی شاهد بارندگی با پراکنش مناسب نیستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد:سال ۱۳۹۸ شاهد ترسالی بوده به گونه ای که در ۲۴ ساعت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیمتر بارندگی را داشتیم که با وجود مضرات اما سیل بهتر از خشکسالی است.
خزائی ادامه داد: ایجاد رطوبت برای رشد و تقویت پوشش لازم است بنابراین در حوزه منابع طبیعی که به طور کامل نیازمند بارندگی است حتی کمترین بارش هم مفید است به طوری که هر بارشی که روی  چمن انجام شود صد در صد توسط خاک جذب می‏شود .
وی گفت:استان همدان دارای چهار حوزه آبریز شامل قره چای، گاماسیاب، سفید رود و گاو رود است که آب همه این حوزه به خارج از استان می رود و آب از هیچ حوزه آبخیزی وارد استان نمی‏ شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد:حوزه آبریز قره چای ۵۸ درصد استان را در بر می گیرد و بعد از خروج از استان وارد سد ساوه می شود همچنین گاماسیاب نهاوند ۱۶.۷ درصد استان یعنی نهاوند، ملایر و بخشی از تویسرکان را در بر می‏گیرد که به کرخه می‏ریزد.
خزائی بیان کرد:حوزه آبریز سفید رود کبودرآهنگ نیز به دریای خزر ختم می‏شود همچنین ۶ دهم مساحت استان را گاورود اسدآباد دربرمی‏گیرد که پس از عبور از کرمانشاه و کردستان به دربندخان عراق می‏ریزد.