آغاز توسعه قطار‌های پرسرعت در کشور

مدیرعامل راه آهن کشور با تأکید بر ضرورت تکمیل راهگذر‌های ریلی از آغاز توسعه قطار‌های پرسرعت در کشور خبر داد.

مدیرعامل راه آهن کشور با تأکید بر ضرورت تکمیل راهگذر‌های ریلی از آغاز توسعه قطار‌های پرسرعت در کشور خبر داد.
به گزارش صدا وسیما؛ مدیرعامل راه آهن کشور با اشاره به خودکفایی در تولید ریل و واگن باری گفت: هزار و ۵۹۸ دستگاه انواع واگن باری پارسال در کشور تولید شدکه در مقایسه با سال ۱۴۰۰  بیش از ۵۰ درصد رشد در تولید ناوگان داشتیم.
صالحی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ هزار واگن باری در کشور وجود دارد گفت: در سال گذشته همچنین ۲۳ لوکوموتیو باری تولید شده است و در حوزه واگن مسافری بی نیاز هستیم و شرکت‌های داخلی در حال تولید این واگن‌ها هستند.  وی گفت: بهره مندی از فناوری‌های روز در حوزه ریلی در گسترش شبکه ریلی در جهان یک اصل است و ایران در مقایسه با کشور‌های منطقه در جایگاه مناسب تری قرار دارد.  
مدیر عامل راه آهن کشور گفت: نسل جدید قطار‌ها؛  نسل قطار‌های پرسرعت است که می‌تواند جایگاه  ایران را از لحاظ تکنولوژی در حمل و نقل ریلی ارتقا دهد.
صالحی گفت:در  حوزه‌هایی مثل قطار تندرو  و علایم الکتریکی و ایمنی کار‌های خوبی انجام شده است و در بخشی از حوزه‌ها از کشور‌های منطقه در سطح بالاتری قرار داریم.  
 معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: تکمیل ۴ راهگذر ریلی شمالی جنوبی و نگاه ویژه و سیاستگذاری در حمل بار می‌تواند در افزایش درآمد‌های ترانزیتی کشور نقش آفرین باشد.  
افندی زاده گفت: هرچه سرعت قطار‌ها را افزایش دهیم و زمان توقف را کاهش دهیم و سیستم‌های گمرکی را به سمت سیستم‌های مکانیزه پیش ببریم؛ زمان و هزینه سیر کاهش پیدا می‌کند.  
وی  گفت: یکی از محور‌های اصلی در حوزه پیشرفت‌های مهندسی راه؛ توجه به اتصالات خطوط ریلی و ترانزیت است تا از فرصت‌های ناشی از افزایش ظرفیت ریلی با استفاده از فناوری‌های جدید بهره گیری شود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت:گسترش حمل و نقل ریلی و توسعه راهگذر‌ها نقش مهمی در تقویت روابط با کشور‌های منطقه دارد.  
افندی زاده گفت:باید توجه کنیم که همه مسیر‌های که از ایران عبور می‌کنند موازی آن در کشور‌های دیگر هم وجود دارد و کشور‌های همسایه هم بر روی زیرساخت‌ها و تفاهمات کار می‌کنند تا از فرصت ترانزیت کالا از طریق این مسیر‌ها بهره ببرند.این نشان می‌دهد که  باید از فرصت‌ها  در زمان خودش استفاده کرد، زیرا بحث حمل و نقل تدریجی است.  
 ایران ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی دارد
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور گفت:ایران ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی دارد که مسیری کوتاه، امن و ارزان برای حمل بار بین جنوب آسیا و اروپا است.  
خادمی گفت:شبکه ریلی کشور در ۴ مسیر اصلی در راهگذر شمال -جنوب با تمرکز بر اتصال به شبکه ریلی کشور‌های همسایه در حال توسعه است تا سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن بار به این راهگذر جلب شود.  
وی گفت:ضرورت تکمیل کریدور شمال به جنوب یکی ضرورت واقعی است که باید به آن توجه شود.  
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور گفت: یکی از مهمترین راهکار‌ها برای تغییرحمل و نقل از جاده‌ای به ریلی، تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل و رفع گلوگاه‌های شبکه ریلی کشور است و این هدف در حال حاضر با طراحی و اجرای ۴ کریدور ریلی و اتصال آن به بنادر مهم و مبادی ورودی و خروجی کشور دنبال می‌شود.